Podle Valachové souvisí výměna ombudsmana s celkovou změnou koncepce. „Chceme osobu, která je mezi školami, rodiči a dětmi vnímaná jako někdo, kdo spojuje tyto skupiny,“ řekla Valachová.

Boj se šikanou

„Nový ombudsman by měl víc navštěvovat školy, komunikovat s rodiči i učiteli. Aby škola klapala, musí klapat vztah učitel–dítě–rodič,“ uvedla ministryně. Volba na Hrzala podle ní padla i proto, že nevykonával žádnou exekutivní funkci, je tedy skutečně nezávislý.

Podle Valachové by školský ombudsman neměl být byrokratem, jeho hlavní téma bude boj s šikanou. „Vybrali jsme toto téma jako nejvíc citlivé,“ řekla. Na ministerstvu vznikne speciální pracovní skupina, která bude složená z odborníků na šikanu, jiná pracovní skupina by měla řešit problémy s návykovými látkami a chováním na školách.

Hrzal na tiskové konferenci uvedl, že by nerad byl jen někým, kdo „vyřizuje stížnosti“. „Rád bych zúročil zkušenosti a poznatky z ankety Zlatý Ámos, protože vítězové ankety představují to, jak má vypadat vzájemný vztah a spolupráce žáků a učitelů,“ řekl Hrzal.

S Ámosem nekončí

S anketou, kterou začal pořádat před 23 lety, se loučit nechce. „Strašně nerad bych se vzdal toho, co jsem dělal. Je to volnočasová aktivita, která mě neživí,“ řekl Hrzal, jenž zároveň řídí spolek Dětská tisková agentura, který dětem přibližuje novinářskou práci. Dodnes také učí na jazykové škole.

Jeho předchůdce Eduard Zeman byl terčem kritiky České středoškolské unie, že nijak nezasahoval v případě šikany učitelky na průmyslovce v Třebešíně ani se ke kauze nevyjadřoval. [celá zpráva]

Hrzal chce se středoškolskou unií komunikovat. „Chci znát její názor na to, co by měl ombudsman dělat, chci spolupracovat i se školskými parlamenty,“ řekl Hrzal.