Hlavní obsah

Inspekce si posvítí na výchovné ústavy, často jsou přetížené

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Česká školní inspekce za účasti zástupců ministerstva a externích odborníků do konce ledna 2017 postupně prověří všechna školská zařízení výchovného charakteru. Kontroly začnou příští týden, řekl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Důvodem však není jen kauza ústavu v Chrastavě, o jehož zrušení rozhodla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Foto: Petr Kozelka, Právo

Místnost pro zklidnění agresivních chovanců - ilustrační foto

Článek

Účelem je shromáždit komplexní informace o současné situaci bez ohledu na zrušení ústavu v Chrastavě. [celá zpráva] „Získáme tak aktuální přehled o stavu výchovně-vzdělávacího procesu v těchto zařízeních a také o dodržování stanovených pravidel,” uvedl Zatloukal.

Překročená kapacita ústavů v několika krajích

V Česku funguje 28 výchovných ústavů, v nichž je umístěno 1089 lidí, převážně mladistvých od 15 do 18 let. Jak sdělilo ministerstvo školství, v Praze, na Vysočině, v Ústeckém, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji je kapacita těchto zařízení překročena.

Naopak volné kapacity jsou ve Středočeském, Plzeňském, Jihočeském, Karlovarském, Královéhradeckém, Pardubickém, Olomouckém a Zlínském kraji. Kam konkrétně budou přesunuty děti z Chrastavy, se nyní řeší.

Přibližně 800 chovanců je ve výchovných ústavech umístěno kvůli soudně nařízené ústavní výchově. Je to opatření, k němuž se přistupuje, pokud rodina nedokáže zabezpečit výchovu. Zhruba šest desítek mladých lidí má uloženou ochrannou výchovu, protože spáchali trestný čin. Další chovanci jsou v ústavech na základě předběžného opatření.

Standardy péče

V zájmu srovnatelné kvality péče nejen ve výchovných ústavech, ale i v dětských domovech, diagnostických ústavech nebo střediscích výchovné péče ministerstvo školství loni vydalo standardy péče pro tato zařízení.

Děti podle nich musejí vědět, jak o ně bude v zařízení pečováno, s kým jej budou sdílet, kdo se o ně bude starat a co se od nich očekává. Měly by také vědět, co mají dělat v případě, že se cítí nespokojené. Měly by být podporovány v udržení kontaktů s blízkými osobami a podílet se na rozhodování o důležitých aspektech svého života.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám