Umírající hvězda vykouzlila na obloze fascinující podívanou

Novinky, zgl

Hubbleův teleskop dokázal za posledních 25 let pořídit celou řadu dechberoucích pohledů na vesmír. Více než čtyři roky pomocí něho například astronomové Americké vesmírné agentury NASA pozorovali umírající hvězdu V838 Monocerotis, z pořízených snímků pak vytvořili časosběrné video. A podívaná je to opravdu fascinující.

BEZ KOMENTÁŘE: Časosběrný záznam umírající hvězdy V838 MonocerotisVideo: NASA

Na začátku pozorování se V838 Monocerotis jinak výrazně neliší od hvězd, které se z našeho pohledu nacházejí v její těsné blízkosti. Vzápětí se ale z hvězdy začnou valit oblaka dýmu, jehož okraje prostupují všemožnými barvami – od fialovomodrých okrajů, přes žlutooranžové pole až k masivně rudému středu.

Oblaka dýmu drží zprvu tvar perfektního kruhu, vzápětí jsou však rozptýleny do různých stran až k ostatním hvězdám. I když se na videu může zdát, že vše proběhlo během pár sekund, ve skutečnosti trvalo celé toto vesmírné představení několik pozemských let, upozornil server IFL Science.

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Foto: NASA

Proměny hvězdy V838 Monocerotis, které zachytil Hubbleův teleskop.

Hubbleův teleskop sbíral fotografie umírající hvězdy od května 2002 až do září 2006, tedy více ne čtyři roky. Astrofyzikům by pořízené materiály, které byly široké veřejnosti odhaleny až nyní, měly umožnit studovat fyziku světla, hmoty a prachových částic tohoto vesmírného tělesa.

V838 Monocerotis byla objevena 6. ledna 2002 amatérským australským astronomem N. J. Brownem. Jde o jednu z největších známých hvězd, která se nachází v souhvězdí Jednorožce. Původně se astronomové domnívali, že se jedná o novu. Během několika let pozorování se však většina z nich přiklonila k názoru, že se z hvězdy stává červený veleobr.

Hubbleův teleskop oslavil 25 let

Minulý měsíc oslavil Hubbleův teleskop rovné čtvrtstoletí na své misi ve vesmíru. Teleskop se nachází na oběžné dráze Země ve výšce 500 až 600 kilometrů. Planetu oběhne za 97 minut. Pravidelně byly k němu pořádány lety a astronomové prováděli jeho servis.

Obrázky, které pořídil, byly mnohem kvalitnější než ty, co měli vědci do té doby k dispozici, a byly od počátku přístupné veřejnosti. Lidé se tak mohli bez toho, že by měli doma dalekohled, dozvědět, jak vypadají vzdálené mlhoviny či hvězdokupy. [celá zpráva]