Pokud ředitel nenajde včas náhradu, může si podle ministerstva podržet nekvalifikovaného učitele až do konce školního roku, tedy do konce června.

Někteří ředitelé přitom už dali výpověď učitelům v nejzazším termínu – k 31. prosinci 2014. Učitelům tak stále ještě běží dvouměsíční výpovědní lhůta, kterou ale lze ještě stáhnout.

Ministerstvo před nedávnem předpokládalo, že požadovanou kvalifikaci nemá a nechce si ji doplnit na 2000 učitelů. Nyní svůj odhad snížilo na 1500 učitelů a očekává se, že po nadcházejícím průzkumu jich bude ještě méně. Původně přitom mělo odejít kvůli nedostatečné kvalifikaci až 17 tisíc kantorů.

Učitelé, kteří z „nezbytných“ důvodů zůstali ve škole a mají smlouvu na dobu neurčitou, musí počítat s tím, že jim může být kvůli nedostatečné kvalifikaci ukončena, jakmile se náhrada najde. Ale s náhradní sílou se může ředitel domluvit na nástupu až začátkem školního roku.

Jak už ale ohlásila Česká školní inspekce, hodlá při svých šetřeních úroveň kvalifikací učitelů kontrolovat a ředitel bude muset případné inspekci dokládat, zda se opravdu snažil kvalifikovanou sílu získat.

Odešli vůbec?

Ředitel tedy musí podle ministerstva pravidelně inzerovat uvolněnou pracovní pozici, aby bylo inspektorům jasné, zda bylo či nebylo možné zaměstnat kvalifikovanou náhradu. Ono „pravidelně“ však může pro každého znamenat něco jiného.

„Pravidelnost lze s ohledem na nerušený provoz školy chápat například ve smyslu školního roku nebo pololetí,“ sdělil Právu tiskový odbor ministerstva školství.

Podle Tomáše Feřtka ze společnosti EDUin, která se zabývá školstvím, si ředitelé předčasnými výpověďmi život nekomplikují. „Pro ředitele je často složité měnit učitele během roku a ani ho k tomu nikdo netlačí.

Co říká zákon
Podle zákona o pedagogických pracovnících musí mít každý učitel VŠ pedagogické vzdělání. Resort v obavě z masového odchodu učitelů prosadil výjimky, podle nichž si nemusí doplnit vzdělání učitelé nad 55 let s minimálně dvacetiletou praxí nebo třeba rodilí mluvčí cizích jazyků. Ti mohou ve školách zůstat i bez kvalifikace. A na „nezbytnou dobu“ platí výjimka i pro učitele, za něž si ředitel nenašel náhradu.

Většinou to staví tak, že to ustojí s tím, že nemá náhradu,“ řekl Právu Feřtek. Podle něj velká část učitelů zatím ještě vůbec neodešla. Kromě toho si prý ředitele našli v zákoně zadní vrátka.

„Má třeba učitele na 1. stupni, ale nemá na to aprobaci, avšak na 2. stupeň ano. Ředitel to udělá tak, že ho nechá papírově jednu hodinu učit na 2. stupni a tím se pak nic nezmění a nechají to tak. Vím, že mnozí ředitelé jsou na tuto variantu nachystáni,“ popsal Feřtek.

O práci se nebojí

Podle něj se však většina kantorů, kteří už školu kvůli nedostatečné kvalifikaci opustili či se na to chystají po konci školního roku, nemusí o budoucnost bát.

„Až na výjimky jsou ve školách ti schopnější, takže oni pak nemají problém najít si nové zaměstnání. Lidí, kteří jsou nevzdělaní, nemají ve škole co dělat, a přesto tam učí a nemají na to papír, tak těch je poměrně málo,“ tvrdí Feřtek s tím, že problém může mít leda škola s novými kantory.

Ukázalo se to třeba na ZŠ Švabinského v Sokolově. Místní ředitel Ivo Záleský nečekal na poslední chvíli a začal situaci s nekvalifikovanými učiteli řešit již loni v březnu, aby měl od září na celý školní rok stabilní personál.

„Dva kantoři mi řekli, že zkoušeli studovat, ale nemohli skloubit tuto náročnou práci a studium, tak řekli, že podruhé nebo potřetí už to zkoušet nebudou,“ řekl Právu Záleský.

A dodnes jejich odchodu lituje. „Oba to byli chlapi, byli velmi zkušení, obětaví, organizačně zdatní, pomáhali, stačilo se jen podívat a už věděli, co dělat. Strašně mě to mrzí, že to došlo až sem,“ vylíčil. Přitom se jednalo o učitele s 12- a 15letou praxí ve věku 32 až 35 let.

Začali studovat nebo se chytli jinde

Oba byli tělocvikáři, jeden kromě toho učil chemii, druhý společenské vědy. A oba mají nyní uplatnění.

„Oba byli hrozně šikovní kluci. Jeden si našel práci přes tu chemii a ten druhý zůstal u sportu,“ dodal Záleský.

Učitelé si totiž mohou hledat práci v mnoha odvětvích. Kromě toho, že jsou specializovaní ve dvou předmětech, navíc ještě dokážou jednat s lidmi a mají komunikativní a prezentační dovednosti. Většina nekvalifikovaných učitelů odešla ještě před loňským popraskem, který vyústil v sepisování výjimek.

Třeba Vladimír Vlček, ředitel další sokolovské školy, ZŠ Křižíkova, připomíná, že na doplnění vzdělání měli učitelé deset let. „Mnozí to pochopili už dříve. Nyní mám dvě učitelky, které si dokončují pátý ročník, takže ty budou mít kvalifikaci brzy splněnou. A studovat začali dva další,“ uvedl.

Právě na Sokolovsku byla podle původních propočtů ministerstva situace nejkritičtější. V celém Karlovarském kraji chyběla potřebná kvalifikace každému pátému kantorovi.