Ostravští vysokoškoláci tři týdny studovali v pralesích exotické Bruneje

Novinky, Beáta Kapošváry

Aktualizováno

Studenti katedry biologie a ekologie Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity měli v rámci terénního cvičení z tropické ekologie poprvé v historii možnost studovat ekosystémy tropického deštného lesa přímo v srdci nedotčených brunejských pralesů.

Foto: Petr Kočárek

Nosorožík Chalcosoma moellenkampi je jedním z největších brouků Bornea.

Brunejský sultanát je malá země, která se nachází na severním pobřeží Bornea a velikostí je srovnatelná s Moravskoslezským krajem. Většinu území Bruneje pokrývají rozsáhlé primární deštné pralesy, které jsou jedněmi z posledních na světě, na něž po celou dobu jejich existence neměla vliv civilizace.

Třítýdenní exkurze proběhla ve špičkově zařízené terénní stanici Brunejské Univerzity situované v rozsáhlých primárních deštných lesích národního parku Ulu Temburong. Stanice je dostupná pouze po řece Temburong, po které se vše, tedy jak lidé, tak zásoby, přepravuje pomocí dlouhých úzkých lodiček. Stanice je vybavena agregátem a kolonou na sterilizaci vody a o její chod se stará tým domorodých Dajaků.

Studenti se podíleli na společném entomologickém výzkumu zaměřeném na strukturu společenstev hmyzu ve vztahu k dynamice vývoje lesních porostů, zejména sledování vazby hmyzu na různě staré lesní světliny vznikající po samovolném pádu přestárlých stromů. Kromě ústředního společného výzkumu se studenti věnovali také vlastním projektům zaměřeným na ekologii nebo taxonomii rovnokřídlého hmyzu, kůrovců, mykofágních dvoukřídlých a sladkovodních krabů. Vzorky živočichů získané v pralese různými odchytovými metodami byly v místní laboratoři průběžně tříděny a zpracovávány.

Cílem exkurze bylo zapojit studenty do celého procesu výzkumu tropických bezobratlých, od přípravy designu výzkumu, přes vlastní terénní výzkum ve fyzicky velmi náročných podmínkách, až po zpracování vzorků a přípravu výsledných publikací. Díky dobře fungující týmové spolupráci a nadšení všech zúčastněných se podařilo získat značné množství dat, která budou postupně zpracovávána, analyzována a výsledky publikovány ve vědeckém tisku. Objeveno bylo několik dosud neznámých druhů brouků, dvoukřídlého hmyzu, škvorů a pavouků, které budou v nejbližší době vědecky popsány členy výzkumného týmu.

Nejnadanější studenti biologie měli tak jedinečnou možnost navštívit a studovat tropický deštný les díky projektu Evropské unie, jehož cílem je podpořit výuku ekologických oborů na univerzitách a rozšířit studentům obzory o problematiky, které by bez této podpory studovat z finančních důvodů nemohli.

Exkurze byla financována z prostředků OPVK projektu Rozvoj a inovace výuky ekologických oborů formou komplementárního propojení studijních programů Univerzity Palackého a Ostravské univerzity č. CZ.1.07/2.2.00/28.0149.