Hlavní obsah

Oprava historické parní lokomotivy finišuje. Na osoblažskou úzkokolejku se má vrátit v létě

Novinky, Táňa Arťušenková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po téměř šesti měsících se začátkem března z Kolína do Krnova vrátil opravený kotel úzkorozchodné parní lokomotivy U57.001, přezdívané Malý štokr. V kolínské dílně SEA prošel kotel celkovou opravou.

Foto: Archiv Městský úřad Krnov

Opravený parní kotel se vrátil do Krnova.

Článek

K finální kompletaci historické parní lokomotivy dojde v areálu Krnovských opraven a strojíren (KOS), kde členové Slezských zemských drah společně s odborníky strávili stovky hodin opravami ostatních částí, aby Malý štokr mohl v letní sezoně vyjet na osoblažskou úzkokolejku.

Malý Štokr U57.001 letos slaví 70 let od vyrobení v plzeňské Škodovce. V letech 1949–1976 byl v provozu na úzkokolejkách v Bosně a Hercegovině. Z bývalé Jugoslávie byl v 80. letech 20. století zakoupen rakouským spolkem Club 760, který ho částečně opravil. Do provozu se dostal až v roce 2009 na Osoblažské úzkokolejce, kde se od začátku těšil velkému zájmu a stal se symbolem Osoblažska a jeho úzkokolejky.

Na parní lokomotivě se však dlouholetý provoz nezbytně podepsal. I přes pravidelnou údržbu, která je s přibývajícím věkem stroje obtížnější a častější, byly opravy malého rozsahu téměř na denním pořádku. Po loňské sezoně propadla rovněž zákonná lhůta způsobilosti parního kotle a před dalším provozem v roce 2020 musel projít generálkou. Ta mimo jiné vyžadovala jeho demontáž z rámu.

Demontáž kotle umožnila detailní prohlídky pojezdu lokomotivy i parního stroje. Vše potřebné se tak dává do stavu, aby Malý štokr jezdil po kolejích k radosti milovníků páry ještě mnoho let. Náklady na jeho celkovou opravu dosáhnout podle dosavadních odhadů 2 835 000 korun.

Generálka Malého štokru začala už před loňskou sezonou, kdy se dočkal velkého zásahu tendr, což je malý vagónek za lokomotivou, který veze zásobu vody a uhlí. Vedl k tomu zhoršující se technický stav, především koroze vodní nádrže a zvětšující se průsaky. Po opravě skříně i rámu by měl v provozu vydržet bez větších problémů několik desítek let.

Provoz parních vlaků bude zahájen ve svátek 8. května akcí zvanou Parním vlakem jarním Osoblažskem se speciálním jízdním řádem. Pravidelné jízdy parních vlaků z Třemešné do Osoblahy a zpět začnou v sobotu 6. června.

Provozní dny zůstávají podobné letem minulým – všechny soboty v červnu, o prázdninách všechny soboty, neděle a svátky, v září pak první tři soboty. Naposledy vlak pojede v sobotu 19. září.

Tyto parní vlaky budou mít jízdní řád stejný jako loni. Z Třemešné se odjede v 10.45, zpět z Osoblahy v tradičním čase 15.10. Sezonu 2020 pak ukončí tradiční parní vlak na Martinské hody do Bohušova v sobotu 7. listopadu a Mikulášský parní vlak v sobotu 28. listopadu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám