Hlavní obsah

Dopravní podnik Ostrava otevřel v Hranečníku novou plničku CNG

Novinky, Josef Zajíc

Již druhou plničku CNG uvedl do provozu ve čtvrtek 4. října Dopravní podnik Ostrava. Podle ředitele podniku DPO a. s. Daniela Moryse je nová, moderní plnička CNG důležitým a razantním krokem ke skutečnosti, že jako první dopravní podnik v České republice bude mít Ostrava MHD do roku 2020 bez dieselu.

Foto: Josef Zajíc

Ostrava 5.10.2018 Plnička CNG v Ostravě - Hranečníku.

Článek

Předseda představenstva firmy Bonett Bohemia, která plničku CNG dodala, Václav Holovčák konstatoval, že tato stanice je největší, nejsilnější a nejmodernější v České republice.

Má čtyři nejsilnější kompresory v tomto regionu. Ostrava má největší sklad, největší sušící zařízení. Stanice může naplnit až 200 autobusů za den, má šest plnících stojanů. Sedmý se chystá vně areálu autobusové vozovny v Hranečníku. 

„Tato plnička je unikátní tím, že má i strategickou polohu. Budeme schopni plnit CNG autobusy nejen v Martinově, jak je tomu ještě dnes, ale budeme plnit i zde na Hranečníku, kde máme autobusovou vozovnu. Díky této poloze budeme mít úspory, protože autobusy z Hranečníku nebudou muset jezdit čerpat plyn do Martinova. Tím ušetříme denně 500 kilometrů na různých přejezdech,” řekl při slavnostním otevření Daniel Morys.

Plnička má šest plnících stojanů. Kapacita je 80 autobusů za den. Doba naplnění čtyř autobusů najednou je osm minut. Plnička má speciální hyper výkonné kompresory. Stanice CNG má kapacitu 3 700 kubíku plynu.

K 1. říjnu 2018 provozuje DPO 284 autobusů, 118 z nich CNG. Dalších 50 plánuje nakoupit v nejbližších dvou letech. Nová plnička na Hranečníku může navíc sloužit i externím vozidlům - například městské policii, hasičům a podobně. Kapacitně jich zvládne až 40 za den.

Technologický postup vysvětlil Václav Holovčák: „Zemní plyn přichází ze sítě. Jde do sušících agregátů. Následně plyn stlačíme pomocí kompresorů o výkonu 840 kubíků za hodinu na jeden kompresor. Dohromady asi 3 700 kubíků. Následně plyn skladujeme. Máme dva ohromné sklady. K tomu jsou řídící rozvaděče, které jsou mezi skladem, kompresory a výdejními stojany. Těch je prozatím šest.”

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám