Hlavní obsah

Bohuslav Ondráček přiznával, že nemá rád "synťáky", vzpomíná Vítězslav Hádl

Novinky, Robert Rohál

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Před jedenadvaceti lety zemřel ve svých 66 letech Bohuslav Ondráček, který složil pro nejlepší české zpěváky desítky hitů. Psal pro Gotta, Matušku i Vondráčkovou. V následujícím rozhovoru na něj vzpomíná jiný hitmaker – Vítězslav Hádl.

Foto: Robert Rohál a Vítězslav Hádl

Vítězslav Hádl a Bohuslav Ondráček

Článek

Pokud vím, znal jste Bohuslava Ondráčka léta…

Mé první setkání s Bobanem Ondráčkem bylo - pokud mi slouží paměť - asi v listopadu 1966 v plzeňském rozhlase, kde mi jako redaktor rozhlasu vybral dvě písně pro natáčení s orchestrem P. Bayerleho. Po letech, tuším v roce 1974, při natáčení první LP desky Hany Zagorové jsme se setkali podruhé, a musím říci, že se nám stalo, že jsme napsali oba stejnou píseň. Nakonec jsme se dohodli, že já nechám píseň Jsi mrtvá sezona (text Hana Zagorová) tak jak je, a on předělá svou Kdo ví, kde usínáš a s kým (text Zdeněk Borovec) do rychlejšího tempa.

Cesta ke štěstí, to byla moc pěkná deska…

Práce na tomto LP byla pro mne fantastická. Dá se říci, že všichni skladatelé na tomto LP Cesta ke štěstí odevzdali skvělé a náročné písně. Například Bobanova Prý je mu líp - prostě nádhera.  Rozhodně se přiznám, že od počátku mé tvorby byl Boban Ondráček mým vzorem.

Často jsem ho navštěvoval v jeho domě a kdykoliv jsem přišel, ukazoval mi dvacet hudebních nápadů, které stihl za dopoledne, a říkal: Vidíš, těhle osmnáct vyhodím, ale tyhle dva jsou bomba. A měl pravdu.

Když jste pak spolupracoval s Helenou Vondráčkovou na jejích albech, objevilo se tam vždy něco i od Bohuslava Ondráčka…

Když se mu na začátku 80. let zhoršil jeho zdravotní stav (trpěl poruchou sluchového ústrojí), zdálo se mi, že přestal tolik skládat. Rovněž byl několikrát u mne ve studiu a brával si ode mne "barvy" nástrojů ze syntezátoru. Přiznával se, že nemá rád "synťáky".

Když jsem v letech 1980 - 1985 pracoval společně s Helenou Vondráčkovou, vždy jsem zašel za Bobanem a donutil ho napsat píseň pro Helenu. Nikdy nepřestal být mým vzorem a neskutečně jsem si ho po celý čas našeho zápolení na půdě pop music vážil. Musím konstatovat, že často vzpomínám na dobu, kdy jsme se vzájemně všichni skladatelé snažili o původní melodie a harmonie s tím, že každá píseň byla jiná.

Bohuslav Ondráček psal písně pro Karla Gotta, Evu Pilarovou i Waldemara Matuška, vymyslel také trio Golden Kids. Jak se díváte na jeho osobnost z pohledu historie české pop music?

Hudební mistrovství Bobana Ondráčka, na rozdíl od jeho poněkud podrážděné povahy, se vyznačovalo dokonalým zvládnutím písňové hudební formy, skvělými melodickými a harmonickými nápady a rovněž originálními aranžmá. Patřil k těm, kteří posunovali uměleckou hudební laťku naší pop hudby hodně vysoko.

Bohuslav Ondráček (27. června 1932 Pardubice – 7. června 1998 Praha) byl český hudební skladatel, hudební dramaturg a producent, zakladatel tria Golden Kids. K hitům patří písně jako Oh, baby, baby (M. Kubišová - H. Vondráčková), A tak dál nosíš po kapsách sny mládí (W. Matuška), Rekviem (E. Pilarová), Lampa (M. Kubišová), Ring-o-ding (M. Kubišová), Spoutej mě (H. Ulrychová), Hej, pane zajíci (M. Kubišová - H. Vondráčková), Já ti zabrnkám (V. Neckář), Strejček Charlie (H. Vondráčková) a mnohé další. Je podepsaný pod muzikálem Gentlemani (Hudební divadlo v Karlíně) i pod hudební složkou filmu Holka na zabití, ale také pod tematicko-autorskými alby Titanic a Hvězdolet 06.

Reklama

Výběr článků

Načítám