Pořádná porce smaženého kapra a bramborového salátu má kolem 6000 kJ. Když si před ním dopřejeme zahuštěnou rybí polévku s osmaženými kostkami bílého pečiva, které obvykle nasají dost tuku, můžeme k tomu přičíst dalších zhruba 2000 kJ. Ale 8000 kJ, to je energetická hodnota jídla pro dospělého člověka na celý den.
Pokud kapra nebo jinou rybu nebudeme obalovat a smažit, ale upečeme ho v alobalu, aby neztratil šťávu, bude mít přibližně poloviční množství kalorií (desítky zajímavých úprav nabízí Velká rybí kuchařka, i řada serverů, třeba www.mrk.cz/kucharka.php.).

Bílé pečivo můžeme nakrájet na kostky a osmahnout na speciální fólii, na které lze smažit bez tuku (výsledek připomíná toust opečený v toustovači). Kalorická hodnota polévky rázem letí dolů.

Co nahradit čím

V bramborovém salátu nahradíme měkké salámy, případně salámy typu vysočiny, šunkou, která obsahuje neporovnatelně méně tuku. Případně uzeninu nemusíme dávat vůbec. Místo běžné majonézy použijeme její light verzi nebo nízkotučný jogurt ochucený citrónem, kořením, případně i pár kapkami kvalitního rostlinného oleje (vybereme ten, který máme rádi).

S olejem je ale nutné šetřit, také má dost kalorií. Jogurt můžeme zkombinovat kvůli chuti s trochou light majonézy, možné jsou i jiné kombinace, fantazii se meze nekladou (dobré ale je podívat se na kalorie například do e-kalkulačky na www.flora.cz).

Všechno, co se týká zdravějších tuků a smažení, můžete probrat s odborníky na bezplatné telefonní lince 800 175 324. V jakých potravinách bývají tuky a cukry skryté, takže si je často neuvědomujeme, to se dočtete v knize Hubneme s rozumem, zdravě a natrvalo.

Záludné pečivo

Vánoční pečivo přetékající z mísy je běžným obrazem našich domácností. Často ty kalorické bombičky dojídáme ještě celý leden, protože nám bývá líto vyhodit zbytek všeho, co jsme upekli nebo dostali. Přitom tři čtyři kousky tohoto pečiva mají tolik energie, kolik jí spálíme za hodinu ostré chůze.

Odborníci proto radí ženám hodně zredukovat při pečení počet druhů pečiva a jeho množství. Spíš si mají s dětmi a vnoučaty užít pečení jako hezký rituál i jako součást vánoční atmosféry. Děti mohou za maminky i babičky těsto a pečivo také ochutnávat. Ušetří jim další přebytečné kalorie. A že jich při ochutnávání není málo.

Dobré je mísy s nejrůznějšími dobrotami schovat do spíže nebo do skříní, prostě dát je pryč ze stolů, aby nebyly na očích. I to je způsob, jak jich sníst méně.
Spoustu užitečných rad, a nejen pokud jde o sváteční pečivo, najdete v brožuře Vánoce a kila (víc na www.istob.cz).

Strategie mlsání

Méně kalorií spořádáme také tehdy, když místo těžkých máslových krémů budeme dělat krémy pudinkové nebo tvarohové. Místo vánočního cukroví je lepší jíst ovoce. Místo višní v čokoládě si koupit zmražené maliny nebo jahody a v rozpuštěné hořké čokoládě si je pouze smočit. Lépe zvládnout chuť na sladké pomáhá i vyrovnaná strava, která příliš nezvedá krevní cukry. Tedy jídla s nízkým glykemickým indexem.
Podstatné je jíst v klidu a pomalu si jídlo vychutnávat. Sníme toho méně. Zhltnout čokoládu ještě před tím, než dorazíme domů, to je docela rychlá cesta k pořádným faldům na břiše i na bocích, protože ji spořádáme najednou celou

Zkuste být spíš labužníky a nešetřete na sobě. Luxusních dobrot si nekoupíte tolik, co levnějších pamlsků, a proto jich tolik ani nesníte. Navíc, dopřát si místo velké tabulky běžné čokolády čtyři kousky drahých a luxusních belgických výrobků a s požitkem si je vychutnat, je cesta, jak toho nesníst příliš mnoho a zároveň si užít skutečné delikatesy.

Zrádný alkohol

Pivo není kalorická pecka, jak se traduje: půllitr světlé desítky má kolem 700 kJ. Problém je, když jich vypijeme víc. O víně, destilátech a zejména likérech (ty jsou skutečnými kalorickými bombami) platí tato pravda dvojnásob. Alkoholu vypije řada z nás o svátcích opravdu dost. Na kilech získaných během svátků se docela výrazně podepisuje.

Platí jednoduché pravidlo, které můžeme použít i u nejrůznějších mlsků. Chcete si dát dvě nebo čtyři deci vína? Uberte si před tím z talíře čtvrtinu nebo polovinu z porce jídla, zejména z přílohy, kterou jste si dali k obědu, případně k večeři. Podobně záludných jako alkohol je řada džusů a hodně slazených nápojů. Odborníci tvrdí, že jsou jednou z hlavních příčin obezity dětí.

Klíčový pohyb

Nejproblematičtější je na přejídání v době vánočních svátků, že se po jídle svalíme k televizi nebo do postele. Pokud zvládneme jíst menší porce nebo lehčí jídla, máme větší šanci, že se nám po obědě, případně po večeři, podaří vyrazit třeba na procházku. Nejen kvůli spáleným kaloriím, ale i kvůli hezkým zážitkům.

A nemusí jít jen o zasněžený Karlův most s pohledem na rozsvícený Hrad. Můžeme se vydat po zasněžené, zdánlivě banální cestě mezi poli pod oblohou posetou hvězdami. Poté, co se projdeme svižnou chůzí, zaplaveme si nebo si zaběháme na běžkách, se nám obvykle zvedne hladina endorfinu, hormonu dobré nálady, ale i dalších pozitivně působících přenašečů mozkových vzruchů.

Podobně jako když si dopřejeme tučné sladkosti. Rozdíl je zjevný. Z obojího máme dobrý pocit, při pohybu však kalorie vydáváme, při dortíčcích je inkasujeme. Obezitologové upozorňují ještě na jeden zajímavý jev. Lidé, kteří cvičí nebo sportují, lépe zvládají, kolik toho sní (řadu praktických informací o pohybu najdete na www.zijzdrave.cz, v kapitole Výdej energie).