Hlavní obsah

Nedostanou už ani rubl. Proti Rusku zasáhly Google, YouTube i Meta

New York

Razantní postoj proti vpádu ruských vojsk na Ukrajinu zaujaly během víkendu americké technologické společnosti. S okamžitou platností utnuly ruským státním médiím a dalším ruským kanálům přísun peněz z reklamy společnosti Google a Meta, zcela zobrazovat reklamu přestal Twitter. Informovala o tom agentura Reuters.

Foto: Lucy Nicholson, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Společnost Meta, která stojí za sociálními sítěmi Facebook a Instagram, uvedla, že zakazuje ruským státním médiím provozovat reklamu nebo získávat peníze z reklamy na jejích platformách kdekoliv ve světě.

Facebook navíc zakročil proti čtyřem médiím – agentuře RIA Novosti, armádní televizi Zvezda a webovým stránkám gazeta.ru a lenta.ru. Sporné příspěvky těchto médií sice nejsou na sociální síti nijak blokovány, ale jsou označené poznámkou, že jsou nedůvěryhodné. Šlo například o zprávy, že prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj opustil Kyjev.

Facebook zakročil proti ruským médiím. Moskva zavelela k omezení sítě

Internet a PC

Částečně byl omezen také dosah těchto příspěvků, uživatelům se nezobrazovaly automaticky na zdi, ale museli si manuálně kliknout přímo na profil daného média. Facebook na ověřování věrohodnosti zpráv spolupracuje s externími konzultanty, například i s agenturou Reuters.

Moskva platformu obvinila z neoprávněné cenzury a porušování práv ruských občanů, jak uvedla agentura Reuters. V souvislosti s tím Roskomnadzor rozhodl o omezení sítě.

K omezení příjmů z reklamy se odhodlal také Google. Ten bude bránit ruským státním médiím v tom, aby používala jeho reklamní technologii ke generování příjmů na jejich vlastních stránkách a v aplikacích. Média kromě toho už nebudou mít možnost kupovat reklamu prostřednictvím nástroje Google Tools a umisťovat reklamu na platformách internetové společnosti, jako je její vyhledávač nebo e-mailová služba Gmail.

Rozhodnutí se vztahuje mimo jiné na ruskou televizi RT (Russia Today).

Také provozovatel internetových stránek pro přehrávaní videí YouTube zakázal v sobotu mediální společnosti RT a dalším kanálům, z nichž některé jsou spojeny s protiruskými sankcemi, aby dostávaly peníze z videí umisťovaných na jeho platformě. YouTube, který patří pod společnost Google, z velké části kontroluje umisťování reklamy.

Ve hře jsou stovky milionů korun

Ukrajinský ministr pro digitální technologie Mychajlo Fedorov v sobotu na Twitteru uvedl, že kontaktoval YouTube s žádostí, aby zablokoval propagandistické kanály, což je podle něj například Russia 24, TASS a RIA Novosti. To se ale zatím nestalo.

Zákonodárci a někteří uživatelé už roky vyzývají YouTube, který patří firmě Google ze skupiny Alphabet, aby více zasahoval proti kanálům s vazbami na ruskou vládu. Činí tak z obav, že tyto kanály šíří dezinformace, a proto by z toho neměly profitovat.

Odhaduje se, že Rusko získalo za dva roky do konce prosince 2018 z reklamy na 26 kanálech YouTube sedm milionů až 32 milionů USD (154 až 703 milionů korun), uvedla výzkumná společnost Omelas.

YouTube již dříve uvedl, že pokud jde o sdílení příjmů z reklamy, nezachází se státem financovanými mediálními kanály, které dodržují jeho pravidla, jinak než s ostatními kanály.

Zakročil i Twitter

Sociální síť Twitter v noci na sobotu informovala, že ruské dezinformační posty maže ve velkém. Twitter kromě proaktivního mazání propagandistických příspěvků v souvislosti s vpádem ruských vojsk na Ukrajinu zavedl i řadu dalších opatření. Například v Rusku i Ukrajině zcela pozastavil na své sociální síti reklamu.

„Proaktivně kontrolujeme tweety za účelem odhalení manipulace a podnikáme opatření proti obsahu, který zkresluje nebo prezentuje nepravdivé informace týkající se konfliktu na Ukrajině,“ citoval prohlášení Twitteru server FOX Business.

Kolik příspěvků bylo doposud smazáno, však Twitter neupřesnil.

Server FOX Business zdůraznil, že sociální média – včetně Twitteru – jsou používána jako hlavní zdroj informací ohledně vývoje války, a to nejen jednotlivci, ale také ruskou i ukrajinskou vládou.

Například ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj tweetuje pravidelně o situaci nejen v Kyjevě, a to v ukrajinštině i angličtině. To samé platí také o dalších vládních agenturách v okupované zemi. Rusko také používá ke sdílení informací vládní účty na Twitteru.

Twitter maže ve velkém, na mušce má ruské dezinformátory

Internet a PC

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám