Hlavní obsah

Nezničitelný Lauda nedokáže říct letadlům ne

Novinky, vpl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Se stejnou urputností, s níž - a s plastikou obličeje - se vrátil do svého monopostu Ferrari 312T2 po pouhých 42 dnech po dramatické havárii na německém okruhu Nürburgring v srpnu 1976, dal nyní Niki Lauda jasně na srozuměnou, že on a vlastnictví letecké společnosti nejsou uzavřenou kapitolou. Bývalý trojnásobný Formule 1 letos koupil rakouské aerolinie Amira Air - a chce razantně expandovat.

Foto: Profimedia.cz

Niki Lauda

Článek

„Když mi firma, v níž mám také svůj soukromý tryskáč, předložila nabídku k převzetí, nahlédl jsem do výsledků hospodaření a bylo mi hned jasné: jdu do toho,“ svěřil se vůbec poprvé týdeníku Der Spiegel.

Společnost Amira Air, zaměřená na charterové a obchodní lety VIP klientů, vznikla v roce 2004 a sídlí na letišti Vídeň-Schwechat. Zaměstnává 70 lidí a její flotila čítá 14 strojů. Založil ji chorvatský investor Ronny Pecik (55), Laudův dobrý známý.

Začínal s fokkery

V roce 1979 Lauda překvapivě ohlásil odchod z F-1. „Už nechci jezdit. Nebaví mě to,“ nechal se slyšet. Založil charterové aerolinie Lauda Air se dvěma staršími turbovrtulovými Fokkery F-27-100 Friendship a létal jako druhý pilot. Už o dva roky později musel hodit ručník do ringu, protože ztráty se vyšplhaly příliš vysoko.

Na tři sezóny se vrátil do F-1 a hned v roce 1984 vybojoval třetí titul mistra světa. Výdělky vložil do Lauda Air číslo dvě. V roce 1988 zavedl první linku na Dálný východ. O dva roky později získal licenci k pravidelným linkám po celém světě. Firmě se dařilo zejména v jihovýchodní Asii - i proto, že se Lauda hlásil cestujícím z pilotní kabiny.

O catering na palubě se starala módní restaurace Do oblíbená u vídeňské smetánky, čímž Rakušan předběhl dnešní praxi leteckých společností z oblasti kolem Perského zálivu.

Počtvrté do téže řeky

Na podzim 1990 se akcionářem stala Lufthansa prostřednictvím tehdejší dceřiné firmy Condor a později se podílely i Austrian Airlines. Na sklonku devadesátých let se výsledky pronikavě zhoršily. V roce 2001 převzaly Austrian Airlines úplnou kontrolu a o rok později se Lauda po vleklých sporech a ostrých hádkách úplně stáhl.

Neodpískal to však a v roce 2003 koupil společnost Aero Lloyd Austria a vzápětí ji přejmenoval na Fly Niki. Zprvu si nevedl zle, pak však potřeboval provozní kapitál. S ním přispěchaly německé nízkonákladové aerolinie Air Berlin a scénář se zopakoval - nový partner převzal v roce 2011 veškeré podíly, takže Lauda zase zůstal mimo hru.

S Amira Air to zkouší počtvrté. To, zda si ponechá název, ještě neví. „Podumám o tom“, ujistil.

Reklama

Výběr článků

Načítám