Hlavní obsah
Vegetariánské pochoutky připomínající masové produkty slaví velký úspěch. Německý ministr tak bodnul do vosího hnízda. Foto: Profimedia.cz

Němci vyrazili kvůli veganským klobásám na barikády

Jsou tentokrát - zcela výjimečně - naprosto za jedno. Dokonce tak, jako ještě nikdy předtím. Přitom koncern Nestlé, organizaci spotřebitelů Foodwatch, německou spotřebitelskou centrálu a Spolkový svaz německého masného průmyslu na první pohled nespojuje žádný zájem. Jednomu muži se ale podařilo, že tyto firmy a svazy, které se jinak často nemusí, táhnou cílevědomě za jeden provaz.

Vegetariánské pochoutky připomínající masové produkty slaví velký úspěch. Německý ministr tak bodnul do vosího hnízda. Foto: Profimedia.cz
Němci vyrazili kvůli veganským klobásám na barikády

Muž, který nechtě spojil zástupce několika odlišných institucí, se jmenuje Christian Schmidt (59) a je německým ministrem zemědělství. Důvod? Schmidt se rozhodl vymýtit zákazem názvy jako „vegetariánský řízek“ a „veganská klobáska na kari“. A to ve chvílích, kdy se obchodu s „pečením“ ze sóji a dalších náhražek masa daří ve Spolkové republice skvěle, dokonce by s dalo říci, že čím dál lépe.

Kupříkladu firma Rügenwalde Mühle nabízí už několik let bezmasé varianty šunky, salámů a masových knedlíčků, játrovou paštiku a párky bez jediného gramu masa - a obě zvyšují jejich produkci.

„Musíme si v tom udělat jasno. Jak k takové praxi, k takovým pseudonázvům přijdou farmáři a řezníci vyrábějící a prodávající skutečné šunky, párky a klobásy?“ ptá se Schmidt.

Záměna nehrozí, tvrdí průzkum

Zákazníkům ale nevadí, že mnohé pochoutky pro vegetariány a vegany nesou označení tradičních uzenin. Svaz vegetariánů (Vebu) zadal průzkum, jenž potvrdil, že Němci nebezpečí záměny považují za až překvapivě nízké.

„Podle sondy agentury Forsa si pouhá čtyři procenta dotazovaných koupila nedopatřením místo potraviny s masem vegetariánský či pokrm s názvem obvyklým pro uzeniny,“ řekl týdeníku Der Spiegel Till Strecker, místopředseda Vebu. A nejen to. Nadpoloviční většina, přesněji řečeno 58 procent, dotazovaných se přimlouvá za ponechání pojmenování jako „Veggie-klobáska ze sóji“ nebo „Veggie pomazánka a la játrová paštika“.

Také výrobci vegetariánských výrobků, kupříkladu firmy Rügewalder Mühle, Ponnath či Herta, kroutí nad ministrovým záměrem nechápavě hlavou.

„V uplynulých dvou letech jsme prodali 80 miliónů balení našich vegetariánských klobás a párků a nedostali jsme ani jedinou stížnost“, upozorňuje Godo Röben, marketingový šéf firmy Rügenwalder Mühle.

„Jsem v pokušení prohlásit, že lobbisté klasického uzenářského průmyslu, jinak řečeno řezníků, přitlačili na pilu a politici touží posbírat poměrně lacino nějaké body,“ dodává.

Nejde jen o řízek

Na internetu se už objevila petice nazvané Ruce pryč od vegetariánských řízků. Za týden ji podepsalo přes osm tisíc Němců. Nechybějí mezi nimi pochopitelně vegetariáni a vegani, ale také pozoruhodně vysoký počet stoupenců masa.

„Bez masa se prostě neobejdu. Vadí mi však, do čeho všeho se chce stát míchat. Pokud proti mocenské zvůli neobhájíme status quo, tak to bude špatné,“ svěřila se Susanne Ehlesová z Dortmundu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků