„Vždy, když jsem byl na filmovém festivalu v Karlových Varech, byl jsem nadšen, neboť jsem viděl dobré filmy a potkal zajímavé lidi,“ říká ke své účasti István Szabó.

Jediný maďarský režisér, který získal Oscara (za film Mefisto, Mephisto, 1981), je uznáván a ceněn mezinárodní kritikou už od počátků své dráhy, kdy čerpal ze zkušeností vlastní generace a z nedávné historie Maďarska ve filmech Otec (Father, Apa, 1966), Milostný příběh (Lovefilm, Szerelmesfilm, 1970) a Hasičská ulice 25 (25 Fireman's Street, Tuzoltó utca 25, 1973). V roce 1980 získal Stříbrného medvěda za režii filmu Vypůjčený domov (Confidence, Bizalom, 1979) na 30. MFF v Západním Berlíně.

Jeho jméno pak proslavila trilogie, zahájená filmem Mefisto (1981) inspirovaným románem Klause Manna, s Klausem Mariou Brandauerem v roli herce zmanipulovaného nacistickou mocí. Dílo bylo oceněno nejen Oscarem za zahraniční film, ale také Cenou za scénář na MFF v Cannes. Vynikající rakouský herec Klaus Maria Brandauer exceloval i v následujících Szabóových filmech Plukovník Redl (Colonel Redl, Oberst Redl, 1985, Cena poroty v Cannes a Cena BAFTA) a Hanussen (1988), jež byly oba nominovány na Oscara a získaly řadu ocenění jak tvůrci, tak jeho stálým spolupracovníkům, mezi nimiž je i jeho přítel kameraman Lájos Koltái.

Točil s Weiszovou, Closeovou, Fiennesem

Díky své slávě dostal István Szabó množství příležitostí pracovat na Západě a řadu jich využil, ať jako režisér operních inscenací na jevišti předních evropských divadel nebo ve filmech natočených za účasti zahraničních producentů v angličtině. Natáčel tak s mnoha významnými hereckými osobnostmi Evropy i USA: hlavní představitelkou Setkání s Venuší (Meeting Venus, 1991) byla Glenn Closeová, ústřední postavy filmu Sluneční jas (Sunshine, 1999) vytvořili Ralph Fiennes a Rachel Weiszová.

Diváci 37. MFF Karlovy Vary dostali příležitost přivítat Istvána Szabóa a jednoho z hlavních představitelů Stellana Skarsgårda na české předpremiéře filmu Na miskách vah (Taking Sides, Der Fall Furchtwangler, 2001). Herecká účast na filmu Božská Julie (Beeing Julia, 2004) vynesla nominaci na Oscara Annette Beningové a hrdinku jeho nejnovějšího filmu The Door, který teprve čeká na uvedení, ztvárnila další slavná herečka Helen Mirrenová.

Občas se István Szabó vrací pracovat do své vlasti (Milá Emmo, drahá Bětko, Sweet  Emma, Dear Bobe, Edes Emma, draga Bobe, 1992 anebo Rokonok 2006), ale za maďarské považuje všechny své filmy, i ty natáčené jinde. „Reprezentují duchovní podstatu a zkušenosti, které dovedeme zobrazit a evokovat jen my. Moje zkušenosti jsou zkušenostmi člověka žijícího ve střední Evropě, v Maďarsku. A ty jsou docela jiné než zkušenosti Západoevropana. My jsme hodně viděli a prožili, byli jsme svědky proměnlivého postoje spoluobčanů, nejrůznějších zvratů charakterů vyprovokovaných historickými událostmi.“

Režisér, ceněný mimo jiné pro svou soustředěnost a disciplinovanost, tvrdí, že evropská kultura jako obecný, jednotný fenomén neexistuje, třebaže její základ je společný. Nejdůležitější je podle něj kultura země, z níž umělec pochází.

46. ročník MFF Karlovy Vary se koná od 1. do 9. července 2011.