Lars von Trier představil publiku v Cannes příběh manželského páru, který se vyrovnává se ztrátou vlastního dítěte. Herečka Charlotte Gainsbourgová si z prestižního francouzského festivalu odvezla cenu za nejlepší ženský herecký výkon a Trier sám sebe na tiskové konferenci označil za nejlepšího režiséra na světě.

Antikrist (Antichrist) obsahuje šokující, explicitně sexuální a násilné scény (třeba odřezávání pohlavních orgánů). Ovšem nikoliv samoúčelné. Trier se pokusil ze sebe dostat to nejzakořeněnější zlo, které se skrývá v každém z nás.

O Antikristovi prohlásil, že je to jeho poslední film, a herci dosvědčili, že natáčení probíhalo v nervózní atmosféře. Všichni se báli, že Trier pronásledování svých démonů nezvládne a z placu uteče.

Charlotte Gainsbourgová ve filmu Antikrist.

Charlotte Gainsbourgová ve filmu Antikrist

FOTO: KVIFF

„Jde o silně kontroverzní film, a kdyby jej nenatočil Lars von Trier, nejspíš by reakce na něj byly ještě odmítavější než ty, které zaznamenal v Cannes,“ říká o snímku Eva Zaoralová, umělecká ředitelka MFF Karlovy Vary.

Almodóvar, Cruzová i láska dvou židovských řezníků

Kromě Antikrista se ve Varech objeví i jiné perly z lázeňského letoviska na Azurovém pobřeží. Pro příklad snímek Rozervaná objetí (Los Abrazos Rotos) režiséra Pedra Almodóvara s Penélope Cruzovou v hlavní roli. Slavný španělský filmař nabídne s citem vyprávěný příběh lásky spisovatele a herečky. „O ženách točím, protože jim rozumím, protože jsem jako hodně chlapců poválečné generace mezi nimi vyrůstal,“ řekl s mírnou nadsázkou v Cannes sám Almodóvar.

Dále bude Varech k vidění horor a krvák v jednom Žízeň (Bakjwi) režiséra Parka Chan-wooka a britský film Fish Tank Andrey Arnoldové. Oba dostali v Cannes cenu poroty.

Dvěma filmy je zastoupena canneská sekce Un Certain Regard. Jihokorejská Matka (Mother) vypráví o vztahu mezi matkou a synem, který je podezřelý z brutální vraždy. Izraelské Široce otevřené oči (Einaym pkuhot) přinášejí milostný příběh řezníka a jeho pomocníka uprostřed ultraortodoxní židovské komunity v Jeruzalémě.

Penélope Cruzová v novém Almodóvarově filmu Rozervaná objetí.

Penélope Cruzová v novém Almodóvarově filmu Rozervaná objetí

FOTO: KVIFF

Ze sekce Quinzaine des Réalisateurs karlovarské programové oddělení vybralo americký snímek Humpday režisérky Lynn Sheltonové, který slavil úspěch už na letošním Sundance, a film Maličká (La Pivellina) o cirkusačce, která se stará o nalezenou dvouletou holčičku.

Cenu za nejlepší debut napříč sekcemi získal v Cannes film Samson a Dalila (Samsona and Delilah) australského režiséra Warwicka Thorntona. Je o lásce dvou teenagerů, kteří vyrůstají v komunitě australských domorodců a i ten bude ve Varech k vidění.

Zřejmě nebude chybět ani vítěz Zlaté palmy

Za téměř jistou pokládají organizátoři i účast nositele Zlaté palmy, filmu Bílá stuha (Das weisse Band) rakouského režiséra Michaela Hanekeho. Snímek se vrací do období před první světovou válkou, kdy začne v malé německé vesnici docházet k podivným zločinům.

Zlatou palmu obdržel v Cannes film Michaela Hanekeho Bílá Stuha.

Zlatou palmu obdržel v Cannes film Michaela Hanekeho Bílá Stuha.

FOTO: Cannes Film Festival

„Pokládám Bílou stuhu za nejzávažnější film letošního Cannes a možná jeden z nejvýznamnějších snímků poslední doby vůbec,“ říká Eva Zaoralová s tím, že doufá, že se vše podaří dotáhnout.

Filmy z Cannes jsou zařazeny do sekce Otevřené oči a budou promítány hlavně v druhé polovině festivalu. Mimo tuto sekci bude v Karlových Varech k vidění i český vítěz studentské soutěže z Cannes, krátký film Bába Zuzany Špidlové.