Hlavní obsah

Tanec tělesně postižených zaujal

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Britský taneční soubor CandoCo, který od neděle až do úterý hostuje v divadle Ponec, se od svého vzniku v roce 1991 věnuje integraci tělesně postižených tanečníků se zdravými, přičemž důležitou roli v jeho práci má vedle veřejných vystoupení i pedagogická činnost.

Foto: Helena Kulhánková

Náměstí v Jihlavě.

Článek

Ve třech choreografiích, s nimž přijel do Prahy, se mu podařilo ukázat to hlavní: že i v tak výsostném umění, jímž je tanec, se mohou uplatnit tělesně postižení. Většinou však soubor končil u pouhé, byť pochopitelné oslavy radosti z pohybu.

Platí to především o úvodní Phasing minimalistou na hudbu Steve Reicha, kde tanečník na kolečkovém křesle se snažil napodobovat pohyby svých zdravých partnerů. Hlubší byl závěrečný Shadow (Stín), plný agresivity a nutnosti ji překonat, neboť integrace není možná bez podané ruky. I on však byl především oslavou pohybu.

Teprve Sour Milk (Kyselé mléko) ukázalo, že ani tělesné postižení lidi nezbavuje krásy. Zpočátku si divák ani neuvědomil, že baletky jsou invalidní. Venezuelec Javier de Frutos totiž nenechal tanečnice na kolečkovém křesle, ale po většinu doby je nechal sedět na zemi a v dlouhých šatech, takže se postižení odhalovalo postupně.

To, co dělají CandoCo je obdivuhodné, přesto je škoda, že si nekladou ještě vyšší mety než jen ukazovat, že ani tělesně postiženým není uzavřen svět moderního tance, že nezobrazují v plné šíři jejich život i problémy. Třeba formou, kterou DV8 ukázali, že se i stará žena chce baví a nemíní si odpírat sex.

Reklama

Výběr článků

Načítám