RECENZE: Insania je rozpínavá a moderní

Brněnská skupina Insania si již krásných sedmadvacet let udržuje formu, kterou by jí ostatní české rockové kapely mohly závidět. Prošla za tu dobu výrazným vývojem, pod řadou vlivů si však pokaždé dokázala uchovat divoký a vpravdě svobodný rukopis.

Insania vznikla už v osmdesátých letech.

Dokazuje to ostatně i na svém novém albu. Vyšlo na konci loňského roku a jmenuje se Zapal dům, poraž strom...

V první řadě je Insania nadále tvrdá rocková kapela, která má možná kdesi v hloubi jako základ svého soundu hard core, tak koneckonců začínala, nicméně dnes se pohybuje spíše v oblasti razantního indie rocku, což nikterak její kvality neobrušuje. Naopak.

Insania: Zapal dům poraž strom...

Když před lety dospěla k rozhodnutí neomezovat se stylem, rozvolnila autorské tahy a mohla se posléze klidně pochlubit i nějakou tou silnou melodií. Na nové desce to již dělá přirozeně. Rockový základ je v podstatě ve všech skladbách obestřen jasně danou, srozumitelnou a kultivovanou melodickou linkou, kterou kočíruje zkreslený a tím pádem nápadný výraz zpívajícího kytaristy Polyho.

Božská komedie, Ať shoří v pekle všechny kapely světa!, Sfoukni za mě svíci, Základy zla či Neprojdou!, to jsou silné nápadité skladby. V nich (i dalších) si udávání aktuální stylové polohy rozebraly dva klíčové nástroje – kytara a klávesy. Tam, kde zurčí kytara, je patrný rockový základ. Když se ale do popředí proderou popově laděné zvuky a melodické postupy kláves, blíží se Insania – ač to s ohledem na její kořeny zní jakkoli podivně – k popovému hájemství.

Její texty v češtině jsou přitažlivé ve své přímočarosti, otevřenosti, nápaditosti i provokativnosti. Je v nich peklo i ráj, ďábel i Bůh, nechybí láska ani démoni, stejně tak černý humor. O tom všem zpívá Poly tak samozřejmě, že to zláká probádat svět Insanie velmi podrobně. Vzdor smíšený s hravostí, kterého se v něm dobereme, má totiž v podání brněnské kapely obrovské kouzlo.

Nové album Insanie nestrádá slabými místy a vzhledem ke své zvukové i textové rozpínavosti docela snadno opanuje kulturní chutě několika posluchačských generací.

Insania: Zapal dům, poraž strom...
X Production/Redblack, 43:38