Hlavní obsah
Má politik Vít Bárta opravdu něco společného s císařem Napoleonem? Foto: PRÁVO – Jan Šída

RECENZE: Francouzské umění s přesahem

Opravdu pozoruhodnou ukázku francouzských uměleckých artefaktů připravili organizátoři v pražské Císařské konírně. Potěšitelné bezpochyby je, že tyto památky lze nalézt na našem území v zámeckých depozitářích či městských galeriích.

Má politik Vít Bárta opravdu něco společného s císařem Napoleonem? Foto: PRÁVO – Jan Šída
RECENZE: Francouzské umění s přesahem

Na otázku, proč se vlastně výstava v takové šíři zaměřila na cizí umění, musíme odpovědět následovně. Kromě faktu, který byl uveden výše – vystavovaná díla pocházejí z Čech a Moravy, je třeba vyzdvihnout nesporný francouzský ideový vliv na tuzemské dějiny.

Výstavním prostorům dominují velkoformátové obrazy francouzských králů. V popředí socha Jindřicha Navarrského v chlapeckém věku (zámek Dačice).

Foto: PRÁVO – Jan Šída

Po třicetileté válce k nám přicházeli příslušníci francouzské šlechty, kteří u nás zaváděli novou dvorskou etiketu, přinášeli podněty ze své domácí kuchyně, měli vliv na vznik francouzských zahrad u honosných sídel a v neposlední řadě šířili i moderní světonázorové myšlenky. Francouzský kulturní duch měl na české poměry opravdu výrazný vliv.

Maškarní dýka císaře Napoleona III. Ze státního zámku Kynžvart.

Foto: PRÁVO – Jan Šída

„Já se na toho Víta Bártu nemohu vynadívat,“ prohlásila starší dáma, která nebyla schopná odtrhnout oči od portrétu císaře Napoleona. A měla pravdu, podobnost obou pánů je markantní. Právě tento překvapivý přesah do dnešní politické doby přibližuje umění francouzských králů ještě více současnému člověku.

Lidé a jejich vnitřní pohnutky se nemění. Mění se pouze historické kulisy a umělecké prostředky, které vše zaznamenávají.

Marie Antoinette, královna francouzská. Busta, která pochází ze zámku Velké Losiny.

Foto: PRÁVO – Jan Šída

Při pohledu na obrovská plátna, na kterých defilují tehdejší panovníci Francie v plné kráse, uchvátí především důstojná honosnost, se kterou tehdejší malíři k zobrazení panovníků přistupovali. Třeba na jezdeckém portrétu Ludvíka XIV. vytvořil malíř Charles Le Brun vskutku monumentální scenérii. Ale na druhou stranu se vtírá myšlenka o nezvratném osudu všech imperátorů světa. V lepším případě nakonec skončí v muzejních sbírkách na obrazech.

Díky tematickému dělení je celá expozice přehledná a milovník umění se v ní neztrácí. Jednotlivé části jsou věnovány různým oblastem (krajinářství, vojenské motivy, doba Napoleona nebo dědictví antiky) a na příslušných panelech najdeme i stručné vysvětlení umělecké podstaty či popis dané epochy.

Je také potěšitelné, že lidé vystavené předměty nepřijímají jen jako mrtvé zaprášené věci a všímají si i detailů. V knize hostů jistá návštěvnice tvrdí, že našla v popisu děl chybu, a dokonce uvádí omyl na pravou míru. Tento fakt je pro organizátory výstavy tím nejlepším vysvědčením.

Francouzské umění ze šlechtických sbírek
Císařská konírna Pražského hradu, do 23. února 2014

Celkové hodnocení: 85 %

 

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků