Hlavní obsah

Michal Škapa jako průvodce po současných městských strukturách

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražská Galerie U Betlémské kaple připravila výstavu Michala Škapy aka Trona, pojmenovanou stručně a výstižně Polis. Trvá do 6. září. Expozici tvoří třicet čtyři pláten, často velkoformátových, ale i prostorových objektů.

Foto: Jan Šída, Právo

Michal Škapa vyšel umělecky z tuzemské graffiti scény.

Článek

Jejich cílem je navodit pocit, že návštěvník prochází odcizenou městskou krajinou plnou šedých betonových ploch ozdobených pestrobarevnými graffiti, dopravních kuželů, neonových reklam i mobilních plotů, které určují jeho cesty v moderních aglomeracích.

Slovo polis, které si výtvarník zvolil jako logo své přehlídky, pochází ze staré řečtiny a znamená něco jako městský stát. Starověký městský stát, což byly třeba Atény nebo Sparta, totiž vytvářel vlastní uzavřenou sociální strukturu v hranicích daného města. Představoval svébytnou občanskou společnost, která se stala základem pro moderní státy. Dodnes se mnoho současných měst pyšní v názvu příponou polis (Neapol, Sozopol, Indianapolis či Tripolis), aby tím odkazovaly na antickou tradici.

Tato výstava tedy pracuje s vizuálními výtvarnými prostředky, které můžeme potkávat, pokud jsme všímaví, na svých každodenních procházkách v betonové džungli. Hned první akryl na plátně Hlavolam jako by symbolizoval rozpínavost postmoderních megapolí. V horní části obrazu přetéká obludná betonová masa do pásu zeleně ve střední části a do vesnických domků zcela dole. Snad chce autor vsugerovat otázku, jestli je taková rozpínavost současných velkoměst vůbec žádoucí.

Co se týče výtvarného výraziva, má Škapa smysl pro vizuální řeč detailu. Skládá je vedle sebe jako puzzle a vytváří díky své fantazii naprosto novou i originální realitu.

Velkoformátové plátno Povstaň (260 x 440 cm), které vytvořil speciálně pro tuto výstavu, je vlastně jakási komiksová koláž všemožných městských dominant. Kromě betonových bloků využil i totalitní pomníky.

Obludná kamenná či betonová monstra (pohraničník se psem, hlava Karla Marxe, figura Lenina, revoluční námořníci) jsou doplňována i skutečnými uměleckými sochami či sousošími. Dílo symbolizuje nervně pulzující tempo života našich měst, která představují kadlub, v němž se doslova vaří jednotlivé kultury, názory, ideologie i lidské osudy.

Výstava přesto akcentuje především vizuální složku. Ta nás sice v našich městech nenápadně, přesto absolutně celoživotně doprovází.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám