Hlavní obsah
Malíř Patrik Hábl se přiřadil k našim úspěšným umělcům s mezinárodním přesahem. Foto: Jan Šída, Právo

Malíř Patrik Hábl: Hlavní je zůstat nohama na zemi

Obraz českého malíře Patrika Hábla Blue Landscapes se prodal v londýnské aukční síni Sotheby’s za 6875 liber (asi 213 tisíc Kč). Loni se autor stal v porevolučním období pátým žijícím Čechem po Davidu Černém, Stanislavu Kolíbalovi, Krištofu Kinterovi a Jiřím Sopkovi, který byl zařazen do světového výběru nejlepších děl 20. a 21. století.

Malíř Patrik Hábl se přiřadil k našim úspěšným umělcům s mezinárodním přesahem. Foto: Jan Šída, Právo
Malíř Patrik Hábl: Hlavní je zůstat nohama na zemi

Jak jste se jako jediný český žijící malíř už podruhé dostal do výběru tohoto prestižního aukčního domu?

Nerozhodují o tom ani galeristé, sběratelé nebo samotní umělci. Aukční síň si sama pečlivě vybírá lidi, ve kterých vidí potenciál. Pravděpodobně na mě dostala doporučení na základě výstav nebo instalací v zahraničí.

Prodávané dílo jste vybral vy sám?

Aukční síně Sotheby’s nebo Christie’s si do svých aukcí vybírají díla výhradně ze sekundárního trhu. Umělec je tedy nemůže k prodeji nabídnout nebo poskytnout, a už vůbec ne rozhodovat, jestli nebo které dílo půjde do aukce.

V loňské podzimní aukci nazvané 20th Century Art: Different Perspektive, zaměřené na střední Evropu, se v minulosti objevilo několik Čechů. Nicméně jen zlomek z těch děl byl ve výsledku vydražen. V současné aukci nazvané Contemporary Art, která je zaměřená na celosvětové umění, nikdy v minulosti žijící Čech nebyl. Proto i samotnou Sotheby's překvapil počet dražitelů a velký zájem o mé dílo.

Proč je Blue Landscapes považováno za vaše iniciační dílo?

Bylo to jedno z prvních děl, při jejichž realizaci jsem využil svou malířskou techniku ve skladbě několika vrstev a zároveň udržel pohyb v obraze. Jeho pracovní název je Hora v dešti a vzniklo na základě mých cest po Japonsku a Číně. Snažil jsem pochopit dechová cvičení kaligrafické malby.

Tento obraz, přestože může působit monochromaticky, má v sobě velkou škálu odstínů i barev a působí velmi transparentně. Snažil jsem se využít některá pravidla, která jsou důležitá pro asijské malířství. Existuje tradiční malířská teorie, která má jeden z hlavních principů a pravidel propojení a prolnutí životní energie čchi. Dílem prochází a dodává mu pohyb i život.

Obraz Blue Landscapes Patrika Hábla.

Foto: archiv umělce

Zajímá vás, kdo obraz získal?

I kdybych se snažil sebevíc, nikdy se to nedozvím. Vítězný dražitel by mě musel v budoucnu sám kontaktovat. Pro mě je ale vždy velmi důležité, kdo konkrétní obraz vlastní nebo jak ho vnímá. Dlouhodobě mě zajímá vztah obrazu, prostoru a diváka. Jsem přesvědčen, že existuje určité pouto mezi tvůrcem a tvořeným, a toto pouto lze přenést i na samotného diváka.

Velké finále v aukci by se dalo přirovnat k hokejovému utkání. Nikdy jsem podobné dražby nesledoval, nicméně z této aukce jsem v průběhu dostával informace od kolegů a známých, jak si stojím.

Překvapil vás výsledek?

Když mi ve finále volali z médií, jaká částka je výsledná, potvrdil jsem jim 3800 liber. To jsem ale netušil, že to není pravda a že největší aukční boj právě začíná. Většina položek už byla uzavřená a jediná, která se stále měnila, se týkala mého obrazu. O to víc mě překvapil výsledek, který se vyšplhal na 6875 liber, což pro mě představuje aukční rekord za dílo středního formátu.

Zajímavé je na tom to, že v podzimní aukci se diptych Black Composition I+II prodal za úplně stejnou částku. Nyní šlo jen o jeden obraz.

Musí nový majitel obraz vystavovat?

Není podmínka dražený obraz vystavovat ani nikde prezentovat. Je to jeho soukromý majetek a je jeho soukromá věc, jak s obrazem bude nakládat. Samozřejmě jej může zapůjčit nebo i vystavit na důležitých přehlídkách.

Další vaše dílo bude draženo v srpnu. Víte už, které to bude?

Vím to vzhledem k tomu, že mě kontaktoval jeho nynější majitel. Zatím to však bohužel nemohu prozradit. Musel jsem k dílu dodat jeho historii, celou výstavní minulost, kde bylo reprodukované, na jakých výstavách se objevilo včetně popisu techniky jeho realizace i co mě k němu vedlo. Hlavní slovo v jeho výběru měla opět Sotheby’s.

Patrik Hábl

Foto: Jan Šída, Právo

Počítáte s tím, že byste se odstěhoval do Anglie, abyste dlouhodobě tvořil tam?

V současné situaci kolem koronaviru nepředpokládám, že bych změnil místo svého pohybu. Pro všechny teď nějakou dobu bude cestování v Evropě i mimo ni složité. Také vzhledem k situaci kolem brexitu nikdo neví, jaká omezení nastanou pro členské nebo nečlenské země Evropské unie. S tím souvisí i další budoucnost mé spolupráce se Sotheby’s.

Určitě je však nesmírně důležité v dané zemi žít, aby vás dlouhodoběji lidé tam vnímali jako součást své komunity v daném uměleckém prostředí.

Máte už v Anglii agenta, který vás tam uvede na trh?

Zatím tam nemám ani galeristu, ani agenta, nicméně je pro mě velmi důležité věnovat se více umění než prodejům či aukcím. Hlavní je zůstat nohama na zemi.

Plánujete výstavy?

V současné chvíli probíhají přípravy na instalaci v Diecézním muzeu v Litoměřicích, na níž bych rád rozehrál dialog starého a nového. Bude to dialog s Lucasem Cranachem a motivem Tváře, která má v historii malířství silnou tradici. Bude to práce s kopiemi starých mistrů, které vytvářím už od studií na UMPRUM a které následně dekonstruuji.

Další instalací bude velkoformátová malba ušitá na míru pro KGVU ve Zlíně. Připravuji projekt s názvem Synchronizace barvy zaměřený na vnímání barev a vjemu, který se odehrává v naší hlavě. A v rámci připravovaného Landscape Festivalu to bude monumentální vstup do veřejného prostoru v Praze. Vše ale záleží na tom, jak se bude vyvíjet situace kolem pandemie koronaviru.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků