Hlavní obsah

Letní filmová harmonie Vladimíra Merty

Právo, Štěpán Kučera

Písničkář Vladimír Merta patří k překvapivým hostům letošní Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Málo se ví, že vystudoval též scenáristiku a režii na FAMU. „Ta škola tehdy byla ještě oázou odboje. Pamatovala Kunderu, učil tam Evald Schorm, Elmar Klos,“ vzpomíná Merta.

Foto: ČTK

Písničkář Vladimír Merta.

Článek

Letní filmová škola promítla jeho absolventský film Smrt krásných srnců podle povídkové sbírky Oty Pavla a poetický snímek Opera ve vinici, který v roce 1981 podle Mertova scénáře natočil režisér Jaromil Jireš a pojednává o pobytu pražského studenta a hudebníka na moravském venkově, v prostředí lidové hudby.

„Jde nad rámec normalizačního filmu,“ vypráví Merta s poukazem na dobu vzniku svého počinu. „Je to lidový film s muzikálovými prvky. Ani muzikál, ani drama, není to vlastně ani mravoličná pohádka. A má trochu sebeironie jak ze strany Moraváků, tak ze strany nás Pražáků. Je o porozumění, o tom, že lidi lze spojit přes takovou blbost, jako je zpěv nebo společně strávený večer.“

Na Letní filmové škole se ovšem Merta představil i ve své nejznámější, muzikantské roli. V pondělí si na koncertě s houslistou Janem Hrubým a skupinou Hromosvod podmanil publikum jedinečným písničkářským stylem. Ostatně lidová hudba, jíž se věnuje film Opera na vinici, poskytla v temných normalizačních časech inspiraci i písničkářům ze sdružení Šafrán s Vladimírem Mertou v čele.

Film a hudba se tak v autorově tvorbě ocitly v harmonii – jak zní název Mertovy skladby, která na koncertu zazněla jako poslední a vyprovodila publikum do letní filmové noci.

Reklama

Výběr článků

Načítám