Hlavní obsah
JACK Quartet, Christopher Otto vpravo. Foto: archiv Struny podzimu

JACK Quartet: Inspirovali nás Zorn a Sharp

Americký smyčcový JACK Quartet uvede 25. října na Strunách podzimu v pražské La Fabrice díla avantgardisty Iannise Xenakise. Soubor zaměřený na soudobou hudbu je považován za následovníka Kronos Quartetu. Během své kariéry spolupracoval nejen se skladateli vážné hudby, ale i s představiteli newyorské scény, uvedl v rozhovoru houslista Christopher Otto.

JACK Quartet, Christopher Otto vpravo. Foto: archiv Struny podzimu
JACK Quartet: Inspirovali nás Zorn a Sharp

Čím vás jako hráče na smyčcové nástroje zaujala práce Iannise Xenakise, která je spojována především s výraznými rytmy?

Jsme přesvědčeni, že Xenakisovy smyčcové kvartety patří mezi nejzajímavější ze druhé poloviny dvacátého století. Postihují období téměř čtyřiceti let a reprezentují celou šíři jeho kompozičních přístupů. Jeho skladby pro smyčce jsou tonálně unikátní, velmi niterné a syrové.

Jeho druhý kvartet Tetras je navíc prvním dílem, které jsme hráli v JACK Quartetu, a současně dílem, které jsme během naší kariéry hráli nejčastěji, více než stokrát. Záznam všech Xenakisových kvartetů je první velkou nahrávkou, do které jsme se pustili.

Kteří další skladatelé vás ovlivnili?

Od vzniku kvarteta pro nás byl důležitý Helmut Lachenman. Intenzivní práce na jeho kvartetech nám otevřela k poslechu nový svět. Měli jsme také velké štěstí, že jsme úzce pracovali s Chayou Czernowinovou, Johnem Lutherem Adamsem, Markem Sabatem, Johnem Zornem a mnoha dalšími, kteří na nás působili.

Co vám přinesla spolupráce s Johnem Zornem?

Hudba Johna Zorna byla mou vášní od dětství. Vytvořili jsme si hluboké vazby, jak hudební, tak osobní. Hráli jsme všechny jeho kvartety a složil pro nás mnoho dalších komorních děl. Má neuvěřitelnou tvůrčí energii, je jako přírodní síla, která je extrémně nakažlivá a inspirující.

Kromě Zornových jste hráli i díla dalšího představitele scény newyorského downtownu Elliotta Sharpa.

Elliott Sharp pro nás složil několik děl, začalo to v roce 2009 s Boreal, které si objednal festival ve Wittenu. Byli jsme velmi vzrušeni možností zabývat se jeho sonickým vesmírem a setkávat se s neočekávanými zvukovými krajinami.

Jak velký vliv na vás měla kvarteta Kronos a Arditti, která se ještě před vámi soustředila na uvádění soudobé hudby?

Kvarteta Kronos a Arditti nás ovlivnila, protože jsme se na začátku naší kariéry účastnili dílen, které oba pořádala. Inspirovala nás jejich oddanost rozšiřování repertoáru smyčcových kvartetů mnoha různými směry.

Jak důležité je pro vás hrát úplně novou hudbu a díla, která vznikla na objednávku?

Jádrem naší mise je podílet se na tvorbě nové muziky. Během let to nabralo mnoho různých forem. Nedávno jsme upravili festival JACK Frontiers do podoby showcasu nejnovějších děl na objednávku. Projekt JACK studio zase zlepšil přístup k našim dílnám, mentorským programům a usnadnil zapojení do našeho projektu děl na objednávku.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků