Hlavní obsah
V titulní roli inscenace Eva, Eva! září Julie Goetzová. Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Gazdina roba v království televizní reality

Janka Schmiedtová se nechala pro inscenaci Eva, Eva! v brněnském Studiu Marta inspirovat Gazdinou robou Gabriely Preissové, mediálním venkovem třetího tisíciletí a tezí Hanse-Thiese Lehmanna, že "pro tradici psaného textu představuje větší hrozbu nebezpečí muzeální konvence než radikální formy zpracování".

V titulní roli inscenace Eva, Eva! září Julie Goetzová. Foto: Jiří P. Kříž, Právo
Gazdina roba v království televizní reality

Se scenáristkou a dramaturgyní Annou Saavedrou přivedla na scénu mrazivý příběh milostného šestihranu rámovaného prostředím virtuálního světa televizních seriálů, reality show, reklam, rohu hojnosti hypermarketů s vzorovými manekýnovskými konzumenty, nás všech - happy světoobčanů.

Svět vlasti naší milé


Z předlohy Preissové zůstalo zachováno vše: Zpočátku hrdá a samostatná krejčírka Eva (Julie Goetzová), po které samčím způsobem hoří úspěšný současník podle vzoru Nova - Mánek (Ondřej Jiráček), jenom tak trochu platonickým oidipáčkem postižený. Ostatně Matka (Kateřina Dostalová) o jeho závislost vytrvale usiluje.

Vztahový šestiúhelník doplňují z ženských teleplkavých pořadů pro dobré hospodyně císařským řezem vyjmutá Maryška (Michaela Červinková), zákonitý doplněk Mánkovy mačoidní domácnosti, a charakterově nejistý odpůrce toho všeho, společenský outsider Samko (Jan Jakubec). Kajícně submisívní slovo nese příběhem také zbouchnutá puťka Zuzka (Anna Königsmarková).

Mostem přes minulost k naší přítomnosti - ještě nikdy jsme se neměli tak dobře jako s televizním a hypermarketovým rájem - je nyvě plavovlasá moderátorka (Martina Krátká); oč méně vybavená věděním, o to přesvědčivěji mrkavýma očima a pevnými silikóny promlouvající...

Schmiedtové zůstalo dost prostoru na ironické akcentování maskulinně sexistické společnosti. Z fakulty sociálních věd by na Evu, Evu! měli vodit frekventanty genderových studií. Na své si přijdou i milovníci vypatlaně dunivých a plytkých rytmů, jejichž reflektování vytlačilo z kulturních rubrik deníků kulturu. Všichni jsme přece yuppies, Evuša moja.

Chvála naší JAMU


Janáčkova akademie se zase jednou do světa vyplivnout chystá silný herecký ročník. Chlapci a děvčátka to ukázali už v Egressyho a Krobotově Portugálii. I když někteří kritičtí šmokové ukázali, že by o divadle psát neměli. Líp se rozhodně vyznají v supermarketech.

Snad na závěr jedno malé srovnání. Naposledy se Gazdinu robu radikálně pokusil vyložit Jiří Pokorný Na zábradlí. S Kristýnou Maděričovou v titulní roli. Mohu s klidným svědomím uzavřít, že Janka Schmiedtová ji načasovala líp. A fčil: Odpálit.

Studio Marta Brno - Anna Saavedra: Eva, Eva! Volně inspirováno hrou Gabriely Preissové Gazdina roba. Režie Janka Schmiedtová, dramaturgie Saavedra, scénografie Lenka Kosohorská, Schmiedtová, Martina Petrová, produkce Klára Mišunová. Premiéra 30.listopadu 2008.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků