Hlavní obsah

Barbora Šubrtová, dramaturgyně Metronome Festivalu: Jsme všichni na jedné lodi

Právo, Tereza Frýdová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Barbora Šubrtová je dramaturgyní pražského festivalu Metronome, jehož pátý ročník se měl uskutečnit v červnu. Koronavirová krize však jeho konání posunula na 17. až 19. září. Šubrtová se podílela také na vzniku projektu United Live Radio, za nímž stojí i další pořadatelé festivalů či dramaturgové klubů.

Foto: archiv B. Šubrtové

Barbora Šubrtová představuje svou oblíbenou hudbu v novém rádiu.

Článek

Již v půlce března bylo oznámeno, že se festival Metronome přesouvá na září. Jak náročné bylo učinit toto rozhodnutí?

Bylo to složité, protože jsme si uvědomovali, jaké komplikace nás čekají. Zároveň jsme věděli, že to musíme udělat s ohledem na vládní oznámení, která přišla velice záhy. Samozřejmě jsme také nechtěli fanoušky vystavovat nejistotě.

Jak to přijali účinkující?

Současná situace je taková, že jsme všichni na jedné lodi. Snažíme se najít společnou cestu. Hudebníci, potažmo jejich agenti a manažeři se snaží situaci vyřešit. Ze všech stran cítím snahu nějaké dobré řešení najít.

U zahraničních interpretů je to o něco náročnější, protože se musí přeplánovat celé turné. Nicméně i tam cítím velkou podporu a snahu věci dotáhnout tak, aby mohli na Metronome dorazit.

Hlavními hvězdami měli být Macklemore, Beck a Underworld. Zůstává tato sestava stále v plánu?

Musím říci, že není jediný muzikant, který by nám řekl ne. Se všemi jsme stále v kontaktu a jednáme s nimi. Nezáleží však pouze na Metronomu, ale i na dalších festivalech či koncertech, které měli umělci naplánované. Každopádně věřím, že se u drtivé části z nich podaří potvrdit účast na zářijový termín. Kromě neplánovaných změn ale máme také změny plánované.

Jaké to jsou?

Týkají se především areálu Výstaviště. Myslím, že především pro diváky, kteří byli na prvním ročníku, musí být změny hmatatelné. Ať už se jedná o zrekonstruovanou cestu, povrchy v areálu nebo nejrůznější volnočasové aktivity.

Oproti minulým ročníkům se více soustředíme na vizuální stránku. Máme v plánu využít světelné efekty na objektech a stromech v blízkém okolí. Rádi bychom letos také poprvé využili fontány, která se stane novou scénou. Na její budoucí podobě se podílí Milan Cais (zpěvák skupiny Tata Bojs, sochař a výtvarník, pozn. autora), který pro nás již před dvěma lety vytvořil na oslavu Tata Bojs velkou ledkovou stěnu.

Také bychom rádi více využili umělce v ulicích. Věříme, že to bude zase trochu jiný zážitek než dříve. Doprovodný program tak přijde více mezi diváky. Ti ho nebudou muset vyhledávat na jednotlivých stanovištích. Kromě toho se v minulých letech velice osvědčilo šapitó, ve kterém je chilloutová zóna se stand-upem a divadlem, anebo naše debatní scéna Opero.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Liam Gallagher stál na pódiu Metronome festivalu loni.

Počítáte s variantou, že hranice nebudou ještě otevřené?

Produkce samozřejmě počítá se vším, tudíž máme několik variant. Pro nás je priorita taková, aby interpreti byli do republiky vpuštění. Snažíme se být optimističtí a věřit tomu. Samozřejmě kalkulujeme i se špatným scénářem, to bychom festival připravili v jiné formě. V každém případě chceme festival v nějaké formě udělat, pokud to bude jen trochu možné.

V pátek 10. dubna zahájilo vysílání United Live Radio, jehož součástí je mimo jiné i festival Metronome. Jak projekt vznikl?

Nápad jsme si nosili v hlavě již několik let. Měli jsme však spoustu práce s festivalem, a tak na to nebyl čas. Současná situace vytvořila časové podmínky a konečně jsme to dali dohromady. Navíc se nám to povedlo za poměrně krátkou dobu, a to za přibližně čtrnáct dní. Bylo to tedy poměrně šibeniční.

V každém případě se pro jeho vznik spojili mnozí další lidé z branže. Není to jen Metronome, jsou to i lidé z jiných festivalů a organizací. Rádi bychom projektem pomohli hudební komunitě přečkat danou situaci. A chceme také vynahradit fanouškům alespoň částečně zážitek ze živé hudby.

Jakou muziku svým posluchačům pouštíte?

Žánrově je to poměrně široké. Máme v programu bluesové okénko Ondřeje Bezra za festival Blues Alive, svůj výběr a raritní nahrávky ze své tvorby pouští například zpěvák Michal Prokop, oproti tomu má výtvarník a hudebník Michal Kořán pořad o alternativní a elektronické hudbě. Kromě pořadů vysíláme také koncerty, střídáme živé ze současnosti, klubové či obývákové, s těmi z předchozích ročníků festivalu.

Čemu se ve svém pořadu věnujete vy? 

Můj pořad se jmenuje Selektor. Jeden týden pouštím věci starší, které ovlivnily mě nebo kapely, jež v dnešní době posloucháme. Ve druhém týdnu pouštím spíše aktuální novinky, a to jak z vydavatelství, tak věci, které jsem měla příležitost vidět na showcaseových festivalech, když se ještě konaly. První z novinek se zabývá nizozemským Eurosonikem, což je největší festival nových mladých interpretů.

V tuto chvíli máte za sebou první týdny vysílání. Jaké byly?

Myslím, že skvělé. Povedlo se nám propojit hudební komunitu a uspořádat několik koncertů, které musely být předtím kvůli nouzovému stavu zrušeny. Do projektu se navíc stále zapojují další festivaly a promotéři, stejně jako umělci. Je hezké vidět, jak všichni držíme spolu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám