Hlavní obsah

Balabánovo mapování krajiny představ

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V pražské Galerii Václava Špály je do 23. srpna k vidění výstava malíře Daniela Balabána. Jmenuje se Osobní topografie, což je vlastně skryté vyjádření faktu, že tvůrce prostřednictvím svých děl mapuje duchovní krajiny vlastních představ a fantazií. Prezentuje výběr prací zhruba z poslední pětiletky, ale její těžiště tkví v současné tvorbě.

Foto: Repro - Jan Šída, Právo

Daniel Balabán má díla plná symbolů (Daník, 2020).

Článek

Balabán výtvarně využívá kombinaci výrazných barev, zatímco stylově čerpá z pop artu, expresionismu a postmoderny. Má rád také ironii a nadsázku, kterou reaguje na aktuální problémy světa.

Toho jsou nejlepším důkazem dva akryly na plátně, které kurátor Radek Wohlmuth pověsil hned vedle sebe.

Dílo Strážkyně konfrontuje dva sexuální symboly dvou různých historických období. Vpravo se skví kyprá Věstonická venuše symbolizující matku rodu, vedle stojí dáma v uniformě zásahové jednotky se samopalem, helmou a kuklou. Zatímco první představuje pravěkou strážkyni rodinného krbu, druhá hlídá bezpečnost občanů v dnešní době. Na druhém plátně Hrdinka stojí aktivistka Greta Thunbergová se zaťatou pravou rukou v pěst. Připomíná to gesto Černých panterů či pouličních revolucionářů. Malíř slečnu oblékl do kombinézy, takže vypadá jako kosmonautka, která přijela tak trochu z jiné planety. Navíc ji umístil mezi shluk rozličných předmětů, takže to evokuje dojem, že přistála někde na skládce a tam demonstruje svůj postoj ke světu.

Na oleji Henrietta si autor vystačil s šedými a šedomodrými odstíny barev. V centru díla stojí proti sobě dvě ženské figury s mobilními telefony v rukou. Jako by posílaly textové zprávy, a i když jsou hned vedle sebe, ani se nevnímají. Komunikace v dnešní době zkrátka proměnila své formy.

Nejblíže klasickému pop artu je akryl Daník, který má v centru obrazu umístěny dva portréty. Dítěte (ten je barevný) a dospělého člověka (ten je šedočerný). Zřejmě jde o jednoho a téhož jedince, možná i autora. Snad tím chce říct, že veselé a bezstarostné dětství se vždy překlopí do nezáživné a šedé dospělosti.

Práce, které Balabán vystavuje, jsou plné odkazů, nenápadných vodítek a nejednoznačných symbolů. Díky tomu může návštěvník mapovat zásadní milníky života. Svého i autorova.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám