Wallingerův nápad je jednoduchý. Výtvarník nainstaloval videokameru do tranzitního prostoru haly londýnského letiště a nasnímal chování cestujících, kteří právě přistáli a prošli pasovou a celní kontrolou. Poprvé se jim otevírají automatické dveře a oni vstupují do Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Video detailně zachycuje jejich rozdílné pocity. Pro některé je to návrat domů, pro jiné objevení nové země. Někdo je vítán příbuznými, jiný pátravě očima hledá informační kancelář. Smích střídá pláč.

Jedenáctiminutový snímek zachycuje konkrétní osudy lidí v určitém časovém výseku. Pohyby a gesta lidí Wallinger záměrně zpomalil a projekci oživil zpívanou duchovní hudbou. Jde o zhudebněný text starozákonního žalmu, který bývá v Anglii častou součástí pohřebních obřadů. Banální realita se tím mění: lidé "po cestě z nebes" vstoupují do pomyslného Království nebeského.

Díky zpomalení má divák pocit jakoby se vznášel. I nadšení a slzy nabývají jiného významu. "Má hra souvisí s možnostmi znovunalezení chvil duchovní jednoty v celkově spíše bezútěšné krajině současného města," tvrdí o svém díle Mark Wallinger.

Nový obsah i dosah

Na bienále v Benátkách byla obrovská promítací plocha vystavena v moderním pavilónu, nyní se však dostala do duchovního prostoru. Hlavní kostel kláštera sv. Anežky je jedním z prvních gotických chrámů ve střední Evropě. Místo má v sobě jistou posvátnost a projekční plátno je umístěno tak, kde kdysi býval hlavní oltář. Wallingerova variace na duchovnost a náboženské symboly tím získala nový obsah i dosah. V něčem jeho nápad připomene Bránu pekel, na které před sto lety pracoval francouzský sochař Auguste Rodin.

Téma je podobné: velké dveře a konkrétní lidské osudy, radost i žal. Popřejme Marku Wallingerovi, aby jeho Práh království navždy prošel sítem doby, tak jako Rodinovo veledílo. Žel videoprojekce mají většinou jen krátký umělecký život a zpravidla po nich zůstane jen mlhavá vzpomínka. V mnoha případech je to dobře, tady to bude možná trochu škoda.

Mark Wallinger: Práh království klášter sv. Anežky České, Národní galerie v Praze, výstava potrvá do 21. května, denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin, kurátor expozice: Pavel Brunclík.