Hlavní obsah

Němcova Toyen jako filmová koláž

Právo, Michal Procházka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Klasik českého filmu Jan Němec nyní paradoxně točí filmy, které nejsou ničím "klasické", ani příliš divácké. Jeho poslední snímek Toyen je autorským "hraným portrétem" malířky českého surrealismu. Nemá toho ale příliš společného se scénářem Terezy Brdečkové ani s představou životopisného a psychologického filmu, jaký známe z televize.

Článek

Němec skládá historickou evokaci, jako by šlo o multimediální vizuální a divadelní happening. Film tvoří několik překrývajících se vrstev, z nichž si divák může (ale také nemusí) složit příběh.

V první řadě autor vizuálně inscenuje poetiku či atmosféru obrazů Toyen. Modrou tvář spojuje třeba s osudem Toyenina přítele Záviše Kalandry, popraveného za procesů 50. let. Na Mýtu světla zase rozebírá intimitu vztahu o dvanáct let starší malířky (Zuzana Stivínová) k básníkovi Jindřichu Heislarovi (Jan Budař), který se u ní musel skrývat za války a spolu s ní emigroval do Francie.

Mnohovrstevnatou koláž doplňují útržky z Heislerových deníků, dobové dokumentární záběry či scény z černobílých filmů, jež natáčela Toyen. Také slyšíme všednodenní zvuky, šelesty jejich výlučné a bizarní samoty, kterou spolu oba žili a která pokračovala i v pařížském exilu. Obrazem tu problikává prázdný filmový pás, provází jej i nesnesitelný Němcův komentář. Režisér se tím sice hlásí k autorství své interpretace postavy Toyen, ovšem jeho ráčkující hlas po chvíli řeže do uší jako pilka.

Celé to vypadá na první pohled nepřístupně, experimentálně a trochu příliš artistně. Není to žádné životopisectví, ani se nejedná o psychologickou inscenaci. Režisér řídí pohybovou, až taneční inscenaci oživlých figurín z obrazu. Film nemá dialogy, ani vypjaté momenty. Jsme uzavřeni v obrazech, přes linie či šmouhy barvy Němec vizuálně evokuje momenty životního i tvůrčího setkání obou umělců. Toyen sedí u zrcadla, maluje, prochází se po městě, Heisler uléhá do vany.

Z křehkého filmu přesto cítíme přízračné světlo žižkovského azylu, atmosféru skepse a útěku před "tím hrozným" světem, který se chopil vlády. Němec totiž dokáže natočit dlažební kostky z ulice, jako by to byla neprostupná zeď vězení. Inscenované střípky snů obou umělců občas před divákem vybuchují novými významy, občas ale jen mlčí.

Toyen, ČR 2005

Režie: Jan Němec, námět: Tereza Brdečková, scénář: Jan Němec, Tereza Brdečková, kamera: Jiří Maxa, hrají: Zuzana Stivínová, Jan Budař, Tobiáš Jirous, Marek Bouda

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám