RECENZE: Čtyři generace v jednom starém domě

Otázkami, co je to domov a co ho vytváří, se zabývá hra Barbory Hančilové Za dveřmi, kterou uvádí pražské Divadlo na Vinohradech. Její česká premiéra je součástí cyklu Česká (a slovenská) komorní hra, který vinohradská dramaturgie realizuje ve Studiové scéně.

Týna (Andrea Elsnerová) a Josef (Pavel Rímský) se v politických názorech neshodnou.

V jednom starém pražském domě žije mladá dvojice, která v něm nabízí ubytování prostřednictvím systému airbnb. Anna, jež dům zdědila po svém pradědečkovi, se snaží vypátrat vše o jeho osudech a tím i o osudech své rodiny. Její manžel Slávek naopak cítí dům jako přítěž a překážku ve vytvoření skutečného domova.

Před očima diváků tak defilují čtyři generace jedné rodiny a v nich se jako v kapce vody odráží historie české, respektive československé společnosti od první republiky po současnost. Pradědeček Josef legionář, do jehož představy o demokracii zasáhne ničivě vývoj poválečné republiky, jeho dvě dcery, stojící každá na opačném pólu politického spektra, okupace v roce 1968 a následná emigrace jedné z dcer, to vše souvisí s historií domu a jeho mrtvých i živých obyvatel.

Hančilové se do plochy devadesátiminutové hry, respektive inscenace, vešlo opravdu hodně, byť v nutném zkratkovitém zkreslení. Postavy tak občas jednají víc z vůle autorky, než z logiky jejich přirozeného vývoje a motivací. Týká se to zejména dcer Týny a Bětky i otce Josefa. Nepřehlédnutelný je i fakt, že předposlední generace Anniných rodičů se kamsi vytratila. Nicméně, hra je psaná živým dialogem a její postavy dokážou zaujmout.

To i díky hereckým výkonům, jimž dominuje Týna Andrey Elsnerové a Anna Jany Kotrbaté. Hru s šesticí herců nastudovala mladá režisérka Barbora Mašková, pro niž jistě nebylo snadné poprat se s historickými reáliemi. Celkem se jí to daří, až na detaily (jako třeba moderní punčocháče v rukou sester oslavujících konec války) inscenace vyznívá věrohodně, má dobrý temporytmus, postavy a časové roviny se prolínají tak, že divák v nich neztrácí orientaci.

V době, která ve všech pádech skloňuje globalizaci, ztrátu identity a evropské občanství, je dobře, že se na vinohradské scéně objevila hra kladoucí otázky po potřebě a smyslu domova. A že je dílem mladé generace.

Barbora Hančilová: Za dveřmi
Režie Barbora Mašková, scéna Karel Čapek, kostýmy Tereza Vašíčková. Česká premiéra 31. května ve Studiové scéně Divadla na Vinohradech, Praha. Psáno z první reprízy 5. června

Hodnocení: 75 %