RECENZE: Plnoletý jazzový festival

Právo, Ilja Kučera ml.

Své osmnáctiny hudebně oslavil v sobotu večer na lanškrounském zámku festival Jazz A Little Otherwise. Za dobu své existence vyrostl v respektovanou a osobitou přehlídku, která pravidelně představuje vedle zavedených jmen i nové tváře, vždy však s osobitým autorským a muzikantským chápáním neortodoxně pojatého jazzu. Právě taková byla a zůstává základní idea jeho zakladatele a dramaturga, lanškrounského skladatele a klávesisty Ilji Michalce.

Koncert Elisabeth Lohninger byl vrcholem festivalu.

Letošní ročník otevřela mladá pražská formace Gin In Jam. Přes drobnou prvotní nesmělost rychle opanovala sál inteligentní a nápaditou směsí jazzu, popu a funky s výraznými melodiemi. K tomu všemu přičtěte sličnou saxofonistku Nelu Dusovou i neméně pohlednou a mimořádně talentovanou zpěvačku Magdalenu Řehořovou a úspěch je zaručen.

Poté kapelu vystřídal na jevišti hráč na varhany Hammond Ondřej Kabrna v rámci tříčlenné formace Flying Hammond. Nabídl hráčsky mimořádně vybroušený instrumentální koncert, v němž naplno využil neuvěřitelnou škálu nejtěžšího, nejnepraktičtějšího ale zřejmě nejkrásnějšího klávesového nástroje, který bravurně ovládá. Státotvorně pak uzavřel své vystoupení propojenou variací na píseň Modlitba pro Martu a chorál Ktož jsú boží bojovníci.

Laura a její tygři, jejíž čas přišel poté, patří k neotřesitelným jistotám české hudební scény. Navíc současná sestava se zpěvačkou Lucií Bakešovou je opět velice silná. Vystoupení v Lanškrouně ale působilo trochu nesoustředěně, za což jistě mohly i vyskytnuvší se drobné technické potíže, které ho přerušily.

O zlatý hřeb večera se postarala rakouská rodačka usazená v New Yorku, zpěvačka Elisabeth Lohninger. Přijela s vynikajícím pianistou Walterem Fischbacherem, kontrabasistou Petrem Dvorským a bubeníkem Ulfem Strickerem. Svým okouzlujícím vystoupením vrátila večer blíž k čistě jazzovému soundu, ale došlo třeba i na velmi vydařenou coververzi skladby od Raye Charlese I Don't Need No Doctor.

Jazz A Little Otherwise prostě oslavil svou plnoletost důstojně.

Jazz A Little Otherwise
Zámek Lanškroun, 20. října