Hlavní obsah

Miluju Dvořákovu hudbu a zahraju Viklického skladbu, řekl Marsalis

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Big band Jazz At Lincoln Center Orchestra vedený proslulým americkým trumpetistou Wyntonem Marsalisem zahájí tento čtvrtek v Boby Centru Jazz Fest Brno. Před koncertem odpověděl Novinkám na několik otázek.

Foto: jazzfestbrno

Wynton Marsalis

Článek

Co zahrajete na zahajovacím koncertu Jazz Festu v Brně?

Budeme hrát hudbu našeho orchestru. Zazní hodně původních skladeb s vlastními aranžemi. Máme v orchestru deset muzikantů, kteří dělají aranže, takže to bude velmi rozličné. Také zahrajeme suitu Humoresque, kterou složil Emil Viklický, je to Dvořák zaranžovaný pro jazzovou kapelu.

Co pro vás znamená Antonín Dvořák?

Miluju jeho hudbu, je velmi výjimečným způsobem spjata s americkou hudbou, s afroamerickou hudbou, protože on přijel do Ameriky učit. V hudbě a v hudební kultuře byl velmi upřímný. Známá je jeho Novosvětská, ale jsou tu i jeho další skladby a teoretické a sociální myšlenky.

Foto: Archiv Emila Viklického

Wynton Marsalis a E mil Viklický v Rudolfinu

Budete hrát také standardy?

Zahrajeme pár skladeb od Dizzyho Gillespieho, Freedom Sweet od Sonnyho Rollinse, hodně různých skladeb od Leonarda Bernsteina, takže nabízíme široký záběr hudby.

Připomenete i nějaký svůj rozsáhlejší projekt, jako byly Blood On The Fields?

Zahraju několik částí z Abyssinian Mess, z Offertory, aby lidi mohli vidět záběr a talent lidí v orchestru.

Pokračujete v psaní rozsáhlých kompozic?

Nyní pracuju na dvou skladbách. Velká se jmenuje The Ever-Funky Lowdown. Každou dekádu napíšu nějakou skladbu o sociální politice v USA, jako jsem složil Blood On The Fields, Black Codes (From Underground), From The Plantation To The Penitentiary, a teď tato.

Odráží aktuální situaci v USA?

Nedělám nikdy nic současného, ale vždy je to aktuální, dělám to soudobé, ale ne jako pomíjivou aktualitu. V USA se odehrává něco, co bylo ve světě dávno pryč.

Foto: jazzfestbrno

Wynton Marsalis

Jak vnímáte pozici jazzu ve dnešní době?

Jazz představuje paradigma a jazz dál bojuje, protože je to symbiotická hudba, je o tom, že pracujeme společně, hrajeme společně jako s Emilem, kdy hrajeme jeho skladbu a už dříve jsme s ním hráli. Mluvili jsme o Dvořákovi, i o Dvořáka se v Americe svedl zápas, protože se pokoušel v Americe dát lidi dohromady. A zápas pokračuje, protože my, jazzoví muzikanti, se pokoušíme přivádět lidi dohromady a klima ve světě je velmi kmenové – pořád platí tato země, tento člověk, muži stojí proti ženám, černí proti bílým, ale naše hudba k tomu představuje protiklad a z nutnosti je bojovná. Až svět zamíří směrem k symbióze, pak pojďme vytvořit jazz, jaký nebude bojovný. A na místech, kde lidi chtějí spolupracovat, už bojovný není, ale tam, kde tomu tak není, má těžké časy.

Když jste začínal hrát na trubku, kdo byl vaším idolem?

Prvním byl Miles Davis, můj otec miloval Milese a já taky miluju Milese. A kvůli tomu, z jaké pocházím generace, tak taky Freddieho Hubbarda a pak Clifforda Browna a později jsem poslouchal více trumpetistů, v klasice jsem měl rád Maurice Andrého.

Miles Davis ale odváděl jazz od tradic, k nimž ho vy vracíte.

Ano, přivedl ho k rocku. Ale víte, to udělal leckdo. Být komerčně úspěšný je taky součástí amerického přístupu, ale Miles se nezřekl toho skvělého, co zahrál předtím, pořád hrál hodně na trubku. A každý člověk má možnost a právo dělat obchodní rozhodnutí, která udělal. To nijak nemění, jak velký je to muzikant. Mě ovlivnil, protože já jsem měl rád jeho ranou hudbu. I když už hrál rock a pop, nebo jak to nazvete, poslouchal jsem jeho o deset let starší hudbu. Když na konci šedesátých let vyšly Filles de Kilimanjaro, tak jsem si je taky poslechl, přestože to bylo zcela komerční. Zamířil směrem, kam zamířila většina světa. Není to jen otázka Ameriky nebo rasy, to je v každém politickém systému, v náboženské doktríně, a my s tím dál bojujeme.

Proč jste mezi idoly jste nezmínil Duka Ellingtona, který napsal rozsáhlé skladby, jako Black, Brown And Beige?

Samozřejmě že jako každý jazzový hudebník, který skládá, jsem ovlivněn Ellingtonem. Každý západní hudebník je ovlivněn Bachem, protože na něm stojí základ západní harmonie. Nemůžete se učit kontrapunkt, harmonickou teorii a vedení hlasů, aniž byste studovali Bacha. A když se chcete naučit blues a jak rozvíjet materiál v 32taktovém schématu, jazzovou syntaxi, barvy, vyváženost aranžmá, musíte studovat Ellingtona, nemůžete se mu vyhnout.

Viklický o spolupráci s Marsalisem

Emil Viklický ke skladbě, která zazní v Brně, dodal: „Marsalis chtěl Dvořáka a Janáčka, vytvořil jsem Humoresque s citátem z Dvořákovy 9. symfonie. Ten je v druhé části suity.“

Zavzpomínal taky na poslední setkání s Wyntonem Marsalisem. „Byl tu loni, kdy hrál dvakrát v Rudolfinu a já den předtím hrál v Redutě a pozval jsem jeho trumpetistu Marcuse Printupa, aby přišel. Hráli jsme pomalý gospel a viděl jsme Wyntona, jak stojí v bílém obleku vzadu. Pak zamířil k pódiu. Všichni ztuhli a koukali na něj.“

Nakonec se na pódiu objevili Marsalis, Printup a Greg Gisbert, Marcus odehrál s Viklického souborem celou druhou polovinu koncertu.

Foto: Archiv Emila Viklického

Marcus Printup, Greg Gisbert a Wynton Marsalis v Redutě s Emilem Viklickým

„Marsalis mi řekl, abych přišel druhý den ve čtyři na zkoušku do Rudolfina,“ pokračoval Viklický. „Muzikanti už balili, tak jsem si říkal, že se nic nestane, a zkoušel jsem si koupit lístek, jenže bylo vyprodáno, tak jsem se obrátil na Marsalisova bodyguarda, že bych potřeboval lístek na večer na koncert. Odešel a já čekal dalších patnáct minut. Pak přišel Marsalis a zeptal se - znáš od Monka Raise Four? Já říkal - jo. No tak bude nástup, pak bude celá kapela, pak tvoje sólo, moje sólo a zrcadlově do konce. A ten lístek nepotřebuješ, budeš na pódiu.“

Večer pak Viklický v Rudolfinu vystoupil, jak ale přiznal, mezitím se raději na Raise Four doma podíval.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám