Britskou předkapelu Raven Eye akceptovali fanoušci spíše coby nutné zlo, protože s legendou Kiss v zádech se těžko soustřeďujete na něco jiného, a navíc její monotónní grunge rock nikoho příliš nezaujal.

Kiss sestoupili z nebes tradičním výtahem spolu s úvodní skladbou Deuce. Okamžitě rozehráli očekávané a léty přesně naučené představení. Hlavní role v něm hráli Demon, Spacemen, Starchild a Catman. Pevně dané archetypy už dávno smazaly občanská jména jejich nositelů, protože u této kapely jsou důležité figury a ne konkrétní lidé.

Kytarista Paul Stanley se svým nástrojem pro brněnský koncert.

Kytarista Paul Stanley se svým nástrojem pro brněnský koncert.

FOTO: Jan Šída

Kvartet vystoupení pojal coby klasické divadelní drama. Nechyběly v něm uvedení do děje (sestup na scénu v dýmu a světlech), dramatický prvek (grimasy a silácká gesta), vyvrcholení (chrlení krve, létání vzduchem) i závěrečná očista (přídavky a majestátný odchod). Veškeré pódiové dění měla navíc skupina podpořeno sice okázalou, ale vkusnou světelnou show. Neudělala ze svého vystoupení pouťovou podívanou „za každou cenu”.

Každé vizuální téma korespondovalo s textem skladby. Například u War Machine mašírovali na plátně vojáci-roboti s kissáckým líčením na tvářích, u Rock and Roll All Night, která končila hlavní blok, zasypali technici souboru celou plochu konfetami jako na bláznivém karnevalu.

Kiss v Brně.

Kiss v Brně.

FOTO: Jan Šída, Právo

Vyčítat členům skupiny, že je jejich show po léta totožná i předvídatelná a že v jejich věku jsou masky či extravagantní kostýmy trapné, znamená minout se s nimi v základní umělecké myšlence. Je to stejné, jako byste vyčítali hercům hrajícím Hamleta nebo Krále Leara léta neměnné kostýmy i pevně danou dějovou osu.

Lidé chodí na koncerty Kiss jako na kompletní divadelní představení. Set v Brně tuto teorii potvrdil ve všech aspektech.

Kiss

Výstaviště BVV, Brno, 20. května

Hodnocení 85%