RECENZE: Arsilda je zážitkem ze znovuzrození Vilvaldiho díla

Novodobou premiéru opery Antonia Vivaldiho Arsilda připravila Opera Slovenského národního divadla v Bratislavě v koprodukci s Opéra de Lille, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de Caen, Château de Versailles Spectacles, Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Dále se na inscenaci podílelo i Centrum staré hudby, festival Dny staré hudby a bratislavská agentura Gesamtkunstwerk company.

Vivaldiho Arsilda je plná tance a pohybu.

Ale především se tu spojily dvě výrazné osobnosti hudební a divadelní scény, dirigent Václav Luks a režisér David Radok, a pod jejich rukama vznikla inscenace, která sice vychází z poučené interpretace hudby a divadla 17. a 18. století, ovšem výsledkem není rigidní historická rekonstrukce, ale výsostně moderní hudební divadlo.

Inscenace začíná jako barokní divadlo se vším všudy, od kostýmů až po gesta a tanec, ale od prvních momentů je patrné, že historická forma je tu jen východiskem k vyjádření vztahů a situací ryze dnešních. Arsilda je opera se složitou zápletkou plnou převleků a záměn identit, ale její až překvapivě současné poselství spočívá ve vyjádření křehkosti lidských vztahů a relativity pojmů, jako je láska, cit, věrnost, zrada, lež, přetvářka, lest a řady dalších.

Titulní roli Arsildy ztvárnila nizozemská mezzosopranistka Olivia Vermeulenová.

V uzavřeném prostoru pokoje, kam idylický vnější svět doléhá jen skrze krátce otvíraná okna, se odehrává trýznivé drama několika dvojic, nahlížené s patosem, tragikou i hravou nadsázkou. V Radokem skvěle vystavěných a pěvecko-herecky naplněných situacích, nápadité choreografii Andrey Miltnerové a nádherné scénografii s úžasným svícením. To vše navíc dokonale zazpívané i zahrané, a to jak na scéně samotné, tak i pod ní, kde hráči Collegia 1704 s velkým citem, entuziasmem a muzikalitou odkrývají pod vedením Václava Lukse krásu Vivaldiho hudby dnešnímu publiku.

Francouzská kontraaltistka Lucile Richardotová (v popředí) jako Lisea.

Přes tři hodiny trvající inscenace by mohla být ještě jednou tak dlouhá, a přece by diváky nenudila. Škoda, že se v Bratislavě odehrály jen dvě, s generálkou tři představení. A už teď se lze netrpělivě těšit na okamžik, až se Arsilda z cest po světě vrátí opět na jeviště Nové scény SND.

Antonio Vivaldi: Arsilda
Hudební nastudování a dirigent: Václav Luks, režie a scénografie: David Radok, výtvarník: Ivan Theimer, kostýmy: Zuzana Ježková, choreografie: Andrea Miltnerová, světla: Přemysl Janda. Premiéra 9. března v Nové budově Slovenského národního divadla v Bratislavě, psáno z jediné reprízy 12. března.

Celkové hodnocení 100 %