Jiří Vejdělek je talentovaný scenárista, který mívá trochu sklony ke klišé. Se spoluautory a režisérem Tomášem Hoffmanem připravili úsměvnou romantickou limonádu bez vyšších ambicí. Hlavní postava, učitelka Eliška (Petra Hřebíčková) je ve vtipném úvodu opuštěna bohatým manželem, který si začal s mladší sestřičkou. Rozhodne se pro zásadní restart a odchází na vesnici, kde chce učit v jednotřídce. Tam však není moc bytů a starosta (Miroslav Táborský) nastěhuje Elišku do domu zahořklého hrobníka Božíčka (Ondřej Vetchý).

Kde je Vetchý, tam bývá veselo. Takže není divu, že na filmu jsou nejlepší dialogy neotesaného hrobníka s blondýnkou z vyšší střední třídy. Legrace sice není tolik jako v Okresním přeboru, ale hádky fungují.

Upoutávka na film Bezva ženská

Petra Hřebíčková

FOTO: CinemArt

Na jednu stranu prostředí vypadá jako z reálného života a mezi protagonisty se začne rozvíjet vážný vztah, na druhou stranu se občas dostáváme na půdu crazy komedie a dějí se věci bláznivé a nelogické - třeba když učitelka sama stěhuje skříň, ale druhý den se stejnou skříní vůbec nemůže pohnout. Jinde na Vetchého střílí žárlivec z pušky a málem ho zabije, ale nikdo to už potom neřeší, jako by to bylo v Čechách normální. Také chování školního inspektora docela překvapuje.

Rozmazlená dáma si zvyká na vesnici.

Rozmazlená dáma si zvyká na vesnici.

FOTO: Cinemart

Obecně představuje Bezva ženská málo vídanou aplikaci starých hollywoodských postupů na české vesnické prostředí. Na vsi se většinou točí úplné parodie nebo sociální dramata, jenže Vejdělek a spol. postupují přesně podle amerického mustru pro generickou romantickou komedii neboli, jak říkají za velkou louží, rom-com.

Do blízkosti stárnoucího mrzouta se dostává milá blondýnka, on je protivný, ale ona neodejde a postupně se ukáže, že hulvát je vlastně citlivý inteligentní muž. Zamilují se. Přesně v půlce filmu vždy přichází krize - pohádají se, aby si nakonec mohli v happy endu uvědomit pravé hodnoty a zase se k sobě vrátit. Klíčová bývá scéna, kdy hrdina v poslední minutě běží za dopravním prostředkem (za letadlem, vlakem, kočárem, koňským spřežením). Ondra Vetchý nám běží po vesnici za volkswagenem.

Jediná úmyslná změna oproti zámořské učebnici spočívá v tom, že zrušili hollywoodský „lesk“ - místo limuzín a soukromých tryskáčů použili zablácené gumáky. Bude zajímavé sledovat, jak to přijme cílová skupina, což je zjevně středoproudová divačka střední až starší generace.

Celkové hodnocení: 60 %