RECENZE: Místo Bullockové Hřebíčkovou, místo Clooneyho Vetchého

I na české vsi se může zrodit typicky americký rom-com. Bezva ženská na krku s Petrou Hřebíčkovou a Ondřejem Vetchým to dokazuje.

Bezva ženská na krkuVideo: Cinemart

Jiří Vejdělek je talentovaný scenárista, který mívá trochu sklony ke klišé. Se spoluautory a režisérem Tomášem Hoffmanem připravili úsměvnou romantickou limonádu bez vyšších ambicí. Hlavní postava, učitelka Eliška (Petra Hřebíčková) je ve vtipném úvodu opuštěna bohatým manželem, který si začal s mladší sestřičkou. Rozhodne se pro zásadní restart a odchází na vesnici, kde chce učit v jednotřídce. Tam však není moc bytů a starosta (Miroslav Táborský) nastěhuje Elišku do domu zahořklého hrobníka Božíčka (Ondřej Vetchý).

Kde je Vetchý, tam bývá veselo. Takže není divu, že na filmu jsou nejlepší dialogy neotesaného hrobníka s blondýnkou z vyšší střední třídy. Legrace sice není tolik jako v Okresním přeboru, ale hádky fungují.

Upoutávka na film Bezva ženská

Na jednu stranu prostředí vypadá jako z reálného života a mezi protagonisty se začne rozvíjet vážný vztah, na druhou stranu se občas dostáváme na půdu crazy komedie a dějí se věci bláznivé a nelogické - třeba když učitelka sama stěhuje skříň, ale druhý den se stejnou skříní vůbec nemůže pohnout. Jinde na Vetchého střílí žárlivec z pušky a málem ho zabije, ale nikdo to už potom neřeší, jako by to bylo v Čechách normální. Také chování školního inspektora docela překvapuje.

Rozmazlená dáma si zvyká na vesnici.

Obecně představuje Bezva ženská málo vídanou aplikaci starých hollywoodských postupů na české vesnické prostředí. Na vsi se většinou točí úplné parodie nebo sociální dramata, jenže Vejdělek a spol. postupují přesně podle amerického mustru pro generickou romantickou komedii neboli, jak říkají za velkou louží, rom-com.

Do blízkosti stárnoucího mrzouta se dostává milá blondýnka, on je protivný, ale ona neodejde a postupně se ukáže, že hulvát je vlastně citlivý inteligentní muž. Zamilují se. Přesně v půlce filmu vždy přichází krize - pohádají se, aby si nakonec mohli v happy endu uvědomit pravé hodnoty a zase se k sobě vrátit. Klíčová bývá scéna, kdy hrdina v poslední minutě běží za dopravním prostředkem (za letadlem, vlakem, kočárem, koňským spřežením). Ondra Vetchý nám běží po vesnici za volkswagenem.

Jediná úmyslná změna oproti zámořské učebnici spočívá v tom, že zrušili hollywoodský „lesk“ - místo limuzín a soukromých tryskáčů použili zablácené gumáky. Bude zajímavé sledovat, jak to přijme cílová skupina, což je zjevně středoproudová divačka střední až starší generace.