RECENZE: Do posledního dechu podle skutečnosti

V únoru 1952 zasáhla Novou Anglii ničivá bouře, která brala všechno, co jí přišlo do cesty. Včetně dvou ropných tankerů, mířících do Bostonu v Massachusetts a do Portlandu v Maine.

Casey Affleck jako lodní důstojník Ray Sybert.

Oba byly roztrženy vedví a posádky zůstaly uvězněny uvnitř. O jejich boji o přežití i o neuvěřitelné záchranné akci vypráví film Do posledního dechu.

Hlavní postavy jsou představeny v účelné zkratce

Pobřežní stráž v Chathamu v Massachusetts se sice v době, kdy na tankeru šlo o všechno, celkem v klidu chystala přivázat rybářské lodě, ale jeden z jejích členů zachytil zprávu o poškozených lodích. Velící důstojník navzdory minimální šanci na úspěch vyslal vstříc běsnícím živlům čtyřčlennou posádku na lodi, která nebyla o mnoho větší než obyčejná bárka.

Filmaři se pohybují ve vlnách i pod nimi rádi, ať jde o skutečné události nebo fikci. Od Titaniku přes Dobrodružství Poseidonu, Čelisti, Bílou velrybu, Hon na ponorku až třeba ke komedii Periskop nahoru a dolů. Moře a jeho krása i záludnosti nabízí tvárné prostředí, napětí, dobrodružství, vesměs divácky vděčné atributy. Film Do posledního dechu to vše využívá důkladně. Divák přitom nemusí mít nutně pocit, že už to stokrát viděl a že Jamese Camerona či Stevena Spielberga s jejich Titanikem a Čelistmi stejně nikdo nepřekoná. Režisér Craig Gillespie se o to nesnaží, jeho film má osobitou atmosféru.

Velmi přirozeně a působivě vtáhne diváky hned na úvod do počátku padesátých let mezi tým pobřežní stráže. Následně přehledně střídá prostředí potápějícího se tankeru a zprvu sídla stráže, pak posádky záchranné lodi.

Napětí stupňuje

Základní linka je samozřejmě předvídatelná, takže divák si jen tipuje, kdo přežije a jestli se „ti dva“ nakonec vezmou, jinak je vývoj celkem jasný. Nicméně Gillespiemu a jeho týmu se daří napětí stupňovat a vyhráno zdaleka není ani v situaci, kdy se záchranáři k tankeru dostanou, a hrdinský akcent, který v tomto druhu filmu nemůže chybět, je podán s přijatelným patosem.

Hlavní postavy jsou představeny v účelné zkratce tak, že o nich nemusíme vědět mnoho, ale zhruba víme, co je kdo zač, takže se s nimi lze snadno sblížit. Pomáhá tomu i typologicky dobré herecké obsazení, které jednotlivé postavy odlišuje a výrazně napomáhá jejich charakterizaci. Charismatický Casey Affleck v roli lodníka, který si svou rozhodností získá autoritu, jakou sám nečekal, Chris Pine jako velitel záchranného týmu, který si dobře uvědomuje nebezpečí, ale je odhodlán se mu postavit za každou cenu, Eric Bana jako velitel pobřežní stráže i další.

Jednotlivé scény jsou natočené působivě, a tak 3D variantu možná ne všichni ocení. S výjimkou několika velkých mořských scén by film ve 2D verzi nic z dramatické stavby neztrácel.

Celkové hodnocení 70 %