Hlavní obsah

RECENZE: Amy Arbusová fotografovala skutečnou svobodu

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Do neopakovatelné atmosféry newyorských ulic konce minulého století může nahlédnout návštěvník pražské Leica Gallery. Černobílé snímky americké fotografky Amy Arbusové mapující styly oblékání ve čtvrti East Village pro módní magazín Village Voice dýchají zvláštním geniem loci.

Foto: katalog výstavy

Členové punkové kapely The Clash stojí vedle sebe u zdi společně se svými groupies (Skupina The Clash, 1981, © Amy Arbus) - výřez.

Článek

Pro vnějšího pozorovatele jsou díla interesantní hned z několika důvodů. Ten nejtransparentnější tkví v tom, že před objektivem mnohdy pózovaly slavné osobnosti kulturní scény.

Za všechny můžeme jmenovat zpěvačku Madonnu. jež na snímku pózuje v demodé kabátě a s kabelkou, která připomíná nákupní tašku našich babiček. Madonna vypadá jako obyčejná vesnická tetka, která si vyšla v neděli na korzo.

Skupinová fotografie punkové skupiny The Clash je už z jiného soudku. Muzikanti, patřičně výstředně oblečeni, stojí vedle sebe u zdi společně se svými fanynkami. Jedna z nich, blonďatý anděl, dřepí na obřím přenosném magnetofonu. Momentka má v sobě nenucenost a svobodomyslnost zároveň.

Při procházení výstavními prostory hledíme na persony, které si z vnější vizuality udělaly v podstatě vlastní ochrannou značku.

Punkový ježatý účes mírně unuděné slečny, prodloužené nehty dívky, která vystrkuje do popředí svůj rozpustilý pupík, nebo kožešinové bikiny vilné krasavice demonstrují navenek svébytnost a osobitost. Svoboda je na newyorských ulicích zakódována především ve vyzývavých vizuálních prvcích.

Arbusová mluvila na vernisáži o tom, že všichni lidé si považovali za čest být druhý den na stránkách magazínu Village Voice. Ale také o tom, že osobní svoboda se dnes diametrálně změnila, protože v současnosti nelze jen tak každého zaznamenat na fotografii. Má spíše charakter útěků do anonymity a mírného stihomamu.

Je to však absurdní idea, vždyť na každém rohu nás svým vypouklým okem šmíruje kamera a nad naší zeměkoulí létá družice mapující každý centimetr.

Lidstvo se dostalo do slepé uličky svobody v nesvobodě, což si na výstavě uvědomíme více než jasně.

Amy Arbus: On The Street 1980–1990
Leica Gallery, Praha, do 6. září

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Výběr článků

Načítám