Pocházíte z Ameriky a zpočátku jste se hodně věnoval animaci. Co vás přitáhlo do Anglie, kde jste se stal členem skupiny Monty Pythonův létající cirkus?

Mně se vždy líbilo dělat animaci, protože můžete celý ten svět, který kreslíte, lépe kontrolovat. Je mnohem snazší být osamělým klukem a malovat si, než zvládat celý ten humbuk kolem natáčení hraného filmu. Asi jsem teprve tehdy, když jsem odjel do Británie, našel tu správnou zemi. Viděl jsem, že je mi dobře, mají tam dobrý humor.

Říká se, že Američané, hlavně z Jihu, nemají velký smysl pro humor.

Nevím, jak popsat humor a jak jej hodnotit, ovšem Američané se neumějí sami sobě příliš smát. Na druhou stranu pocházím z Minnesoty, stejně jako filmaři bratři Coenové. Myslím si, že sdílíme podobný smysl pro obraz a humor. Pocházíme ze Středozápadu a snažíme se odtamtud utéct. Jinak o humoru není třeba příliš teoretizovat, je jen dobrý nebo špatný.

Váš film Brazil je svým způsobem politická komedie. Lze dělat ještě politické komedie?

Jde o jednu z nejdůležitějších forem humoru. Když si děláte legraci z politických autorit, můžete jim začít pokládat otázky. Na druhou stranu jsem si někdy říkal, jestli jsme s Pythony celou dobu jenom nebavili lidi a vzdalovali je tak od důležitých věcí, jako je politika. Když jsem natočil Brazil, zaznamenal jsem i zajímavé reakce na tenhle film. Jedna žena, která pracovala v oddělení propagace Universal Pictures, se po zhlédnutí filmu vrátila domů, dala si sprchu, navečeřela se a začala plakat. Nad tím, v jakém žije světě.

 

Celý rozhovor otiskne úterní Právo