Spor o dabing se vyhrotil v loňském roce, kdy dabingová studia přestala spolupracovat s herci v agenturním zastoupení, kteří po studiích požadovali lepší podmínky.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Českou dabingovou scénou již delší dobu hýbou mnohé diskuse nad jeho budoucností. Situace ztrácela na přehlednosti a naše pozice byla často prezentována zkresleně, což nebylo příjemné ani pro jednu stranu. Proto jsme se rozhodli naše stanoviska zveřejnit a dát jim formu transparentního kodexu,” uvedl generální ředitel skupiny Prima Marek Singer.

Spor začal gradovat poté, co někteří herci začali vyžadovat nová pravidla tvorby, a dabingová studia je proto přeobsadila. „Doplácíme na to, že jsme chtěli změnit praxi komerčních produkcí, které od nás vyžadují více práce za kratší dobu a nabízejí za to méně peněz,” uvedl dříve prezident Herecké asociace Jiří Hromada. V září 2014 zástupci asociace na protest vystoupili z poroty Cen Františka Filipovského – důvodem byl právě spor mezi dabéry a studii o nastavení pravidel v této profesi.

Garantem kvality studio a režisér

V novém kodexu, který má celkem třináct bodů, se mimo jiné píše, že dabing je společným výtvorem překladatelů, úpravců, režisérů, zvukařů, dramaturgů, dabérů, produkcí i zadavatelů. „Dabing je týmová práce, obecně však platí, že hlavním garantem kvality výsledného díla je výrobní dabingové studio, vedoucí dramaturg a režisér českého znění,” zní jedna ze zásad. V dalším bodu se uvádí, že ke všem profesím se přistupuje stejně bez ohledu na to, zda jsou někde organizováni nebo někým zastupováni, či jednají sami za sebe.

Podle kodexu dabingové studio sjednává odměnu, která by měla být výsledkem dobrovolné dohody obou stran a odrážet současnou tržní hodnotu a náročnost výkonu. Televize, která rozhoduje o způsobu výroby i výběru dabingového studia, se přitom i nadále zaměří především na kvalitní výsledek. „Ale protože jsme komerční televizí, zajímá nás samozřejmě také hospodárnost,” poznamenal vedoucí dabingu FTV Prima Jaroslav Richtr. Za neetické tak Prima považuje například dodatečné vznášení finančních či jiných požadavků na úkor ostatních účastníků nebo jakékoli pokusy o vměšování do finančních rozpočtů soukromých firem.

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: