Hlavní obsah

RECENZE: Kopřivova syrová detektivka z Vysočan nepřináší katarzi

Novinky,

Štěpán Kopřiva si získal jméno v oblasti komiksu a drsné fantasy a science-fiction tituly Nitro těžkne glycerinem, Asfalt a Zabíjení. V novince Rychlopalba udělal stylový úkrok stranou k detektivce. Změnil kulisy příběhů, peklo - ať už to klasické, nebo mimozemské na Terranii IL či Saturnu - vystřídaly Vysočany a superhrdinu pražský policista.

Foto: Crew

Rychlopalba

Článek

Kopřiva úskalí změny stylu zvládl, prostředí zaprášené zchátralé čtvrti dokázal vylíčit stejně věrohodně, jako předtím peklo tvořené krví a vnitřnostmi hříšníků. Blíží se v tom až Václavu Duškovi. A postupy policie nastudoval tak pečlivě, že by mu mohli mnozí ostřílení detektivkáři závidět. Dokonale ukazuje rutinu policejní práce v dobrém i ve zlém a marnost boje s běžnou kriminalitou, domácím násilím, které klidně může přesáhnout meze a skončit vraždou.

Kopřiva je dobrý vypravěč, který umí pracovat s obrazy i slovem, není mu cizí suchý humor, odstup a zkratka, takže čtenáře záhy vtáhne do příběhu. Úspornost projevu připomíná až Isaaka Babela v denících. I samotný případ je uvěřitelný a ani nevadí, že se v něm objevují oblíbené motivy pedofilie a obchodu s bílým masem i zkorumpovanost části policie. Možná by méně bylo více, ale ani takto nepůsobí Rychlopalba nerealisticky.

Kopřiva dokázal omezit i svou zálibu v hromadách mrtvol a krve, navzdory názvu se v Rychlopalbě nekosí zločinci automatem po desítkách. Občas je tam - alespoň na detektivku - té brutality moc, což je však dáno spíše příliš explicitním popisem násilí než množstvím rvaček.

Uvěřitelný je i hlavní hrdina. Trochu cynický, ale ještě ne úplně apatický, pořád se ještě snaží se zločinem bojovat, i když mnohdy je to marné. V daném stavu věcí se často nedá zabránit zločinu, i když mnozí tuší, že k němu dojde. A odhalení pachatelů nepřináší katarzi a očištění, protože stav společnosti se nemění. Zločin není něčím výjimečným, ale součástí života.

Foto: Crew

Rychlopalba

Rychlopalba je sice označovaná jako neo noir, ale v těch nejlepších momentech se blíží až realistickému románu o zločinu, majícímu daleko k umělému světu detektivních šarád. Má něco z Dashiella Hammetta a Ed McBaina i Vachka.

I druhá linie, osobní příběh hlavního hrdiny, je uvěřitelná a pátrání po tom, proč ho opustila manželka, je neméně napínavé jako hledání zmizelé dívky.

Ani Kopřiva se však nevyvaroval klišé, jako je zbytečný milostný příběh a závěrečná honička, která sice patří k filmu, ale u psaného textu nutná není. A hlavní hrdina by toho mohl chtít méně stihnout, byl by uvěřitelnější.

Přesto Kopřiva ukázal, že i současná česká detektivka má šanci se prosadit vedle angloamerické nebo současné skandinávské, přičemž ji nekopíruje, i když policista má něco z Lee Childova Jacka Reachera.

Celkové hodnocení: 70%

Reklama

Související články

Brutální Asfalt potvrdil Kopřivovy kvality

Štěpána Kopřivu znají především milovníci komiksu, jeho Nitro těžkne glycerínem si oprávněně získalo kultovní status. Ale už jeho první román Zabíjení ukázal,...

Výběr článků

Načítám