Bezesporu se Medvědi zařadí k nejúspěšnějším opusům Petrů a Petrželkové. Nedvědy sledují od trampských začátků na Sázavě, vítězství na Portách, od kapel Toronto, Brontosauři nebo při jejich účasti na nejslavnější části úsečky Spirituál kvintetu až po troufalý vrchol cesty v roce 1996, kdy jenom tak z plezíru k Janovým padesátinám si usmysleli vyprodat podobně jako třeba Rolling Stones pražský Strahov. Následoval rozchod a předčasné zhloupnutí. To všechno v dobových souvislostech až ke konečné deziluzi.

Jan Sklenář v roli Jana, Jan Vápeník coby František.

Jan Sklenář v roli Jana, Jan Vápeník coby František

FOTO: PRÁVO - Jiří P. Kříž

Je český tramping vždy jen čistým společenstvím hledajícím v nelehkých dobách nezávislost, svobodu a pravdu?

A nezbyly z toho všeho jen sentiment, kýč a faleš líbivého veršování nepodpořeného osobním příkladem bratrů, kteří se nakonec v nové éře pokleslého bavičství ještě za života kamsi předčasně vytratili? Jako občasné sousto pro bulvár?!

Jana a Františka ve všech rozporech na jejich pouti naplněné slávou i prohrami znamenitě představují Janové Sklenář a Vápeník. S akcentem právě na osobní prožitky interpretují nejslavnější písně Nedvědů, v nichž dominují melodie a dodnes chytlavé verše.

Jan Vápeník v roli Františka, Jan Sklenář jako Jan.

Jan Vápeník v roli Františka, Jan Sklenář jako Jan

FOTO: Právo - Jiří P. Kříž

U Klicperů je muzikálnost doma, a tak Sklenáře a Vápeníka stylově doplňují Jakub Tvrdík, Zora Valchařová-Poulová, Marta Zaoralová, Vojtěch Dvořák, Lubor Novotný a Lenka Loubalová.

Bylo by dobré, kdyby Medvědy nepotkal osud Drábkovy Koule, na kterou Fibingerová s Kratochvílovou nikdy nepřijely, vydrážděny Barborou Tachecí do zbytečné opozice. Ostatně Sára Tlachecí z Koule hru také nikdy neviděla.

Bylo by dobré, kdyby Jan a František, jestli se dožijí, navštívili Medvědy třeba v červnu na festivalu Divadlo evropských regionů. Kdyby navíc sebrali odvahu a zazpívali spolu, ležel by jim Hradec zase u nohou.

Simona Petrů: Medvědi (Všichni lidé jsou bratři)
Režie: Anna Petrželková, dramaturgie: Jana Slouková, hudba: Jakub Kudláč. 23. února 2015 ve Studiu Beseda Klicperova divadla Hradec Králové .

Celkové hodnocení: 80 %