RECENZE: FOK potěšil fanoušky filmovou hudbou

Právo, Vladimír Říha

Návratem k tradici byl prolog 80. jubilejní sezóny symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. V pražské Valdštejnské zahradě, zaplněné nadšenými diváky (nechyběly ani rodiny s dětmi), uspořádal jako dárek Pražanům ve středu v podvečer FOK koncert filmové hudby. Ta totiž v začátcích existence orchestru patřila k jeho základní činnosti a tvořila právě to první F ve značce FOK.

Dirigent Jan Kučera zvládl kromě své obvyklé náplně práce i úlohu moderátora.

Počasí koncertu přálo, a tak podvečerní nálada na pódiu i mezi diváky sedícími také na trávníku byla výborná. Dirigent Jan Kučera, jenž si sám koncert moderoval, vybral hlavně melodie z českých filmů. Zazněly i známé hity Karla Hašlera nebo Járy Beneše z prvorepublikových snímků, aby přes české oscarové snímky let šedesátých, ponejvíce v aranžmá Jiřího Temla (skladby Jiřího Šusta a Zdeňka Lišky), vše vrcholilo českými muzikály té doby.

Hollywood zastoupily dvě melodie (Sedm statečných a Harry Potter) a Kučera proložil koncert i nefilmovou klasikou Josefa Suka či Antonína Dvořáka. Přes velký úspěch akce však nelze nevidět, že obrovská návštěva jako následek volného vstupu trochu překvapila i organizátory. Takže vše nefungovalo tak, jak by mělo. Brzy došly programy a vzadu již nebyla tak dobrá slyšitelnost.

Jako návrat k tradici byla akce výborným nápadem a příznivci filmové hudby se mohou těšit již na lednový koncert FOK s podobným tématem.

Již 80. sezóna orchestru se ponese většinou ve znamení návratu k tradicím. FOK umělecky povedou hlavní dirigent, Číňan Muhai Tanga, a hlavní host, Nizozemec Jac van Steen. V listopadu Jan Kučera bude dirigovat hlavní výroční galakoncert, kde zazpívá i Dagmar Pecková, v říjnu se naposledy k orchestru vrátí bývalý dlouholetý šéfdirigent Francouz Serge Baudo. V celkem devíti programových řadách dojde i na několik premiér českých skladatelů (například Jan Klusák, Eduard Douša, Jaroslav Jakubovič) a jako sólisté vystoupí Ivan Ženatý, Eugen Indjic, Štefan Margita i Adam Plachetka. V květnu 2015 také FOK v Pražské křižovatce uvede spolu s Vinohradským divadlem Hofmannstahlovo mysterium Kdokoli s hudbou Franka Martina a Jeana Sibelia.

Celkové hodnocení 75 %