Před šesti lety jste se skupinou Thirty Seconds To Mars vydali album This Is War, jehož název odkazoval k právní bitvě, kterou jste vedli s vydavatelstvím. To vás poté, co jste chtěli předčasně ukončit smlouvu, žalovalo o 30 miliónů dolarů. Nakonec jste vzájemně přistoupili na dohodu. Je pro vás tato válka už definitivně minulostí?

Ne, ta asi neskončí nikdy. Válka mezi uměním a komercí bude pokračovat asi navždy. My se teď s odhodláním prostřednictvím dokumentárního filmu Artifact dělíme se světem o svůj příběh. Je to dokument o natáčení alba This Is War a o bitvě, kterou jsme tehdy sváděli s celým hudebním průmyslem. Nyní je film v distribuci přes internet a nás těší, že ho lidé ve velkém sledují a že vyvolal velkou odezvu.

Producent alba This Is War Flood vám v dokumentu radil, že možná není správný čas bojovat, ať přistoupíte na dohodu a ušetříte si síly na pozdější válku. Je Artifact tím prostředkem, skrze který nyní bojujete?

Přesně tak. Snažíme se na hudební průmysl pozitivně zapůsobit. Pokud by se ho podařilo trochu změnit, aby byl férovější, bylo by to skvělé. Snažíme se jen udělat to nejlepší pro naše umění.

V Artifactu se o své příběhy a názory dělí i další hudebníci, například Serj Tankian, Amanda Palmer nebo členové kapel Linkink Park a Incubus. Ozývají se vám další se svým příběhem? 

Ano, ozývají se nám nejrůznější lidé, nejen hudebníci, ale i další umělci. Filmaři, spisovatelé, herci, ale i lidé ze samotných vydavatelských firem, kteří mají své příběhy a vyjadřují nám podporu.

Jared Leto se v červnu objeví v Praze.

Jared Leto se v červnu objeví v Praze.

FOTO: ČTK

Kdybyste dnes byl na začátku hudební kariéry, podepsal byste smlouvu s velkou nahrávací společností?

Podepsal, ale až ve chvíli, kdy bych byl připravený. Čekal bych, dokud bych nebyl přesvědčený, že dělám správné rozhodnutí. Myslím, že většina hudebníků podepisuje kontrakty příliš brzy. Je důležité udělat toho co nejvíc samostatně. Pak lidé z hudebního vydavatelství vidí, že také máte nějaký vliv a moc.

Co byste začínajícím muzikantům poradil?

Aby používali sociální média, snažili se co nejvíc koncertovat bez podpory vydavatelství. Aby se nejprve pokusili o úspěch se svými vlastními prostředky. Potom ať se porozhlédnou a zkusí získat ten nejlepší možný kontrakt. Nahrávací společnosti můžou hodně pomoci, jen musíte vybrat tu pravou.

Velmi dobře znáte i prostředí filmu. Je v tomto ohledu spravedlivější?

To bych neřekl, každé to odvětví má své výzvy. V hudebním průmyslu je ale velmi komplikovaný vztah k umělcům daný historicky.

Jako jeden z možných motivů žaloby v dokumentu uvádíte klesající zisky v hudebním průmyslu. Zlobíte se na lidi, kteří nelegálně stahují hudbu, místo aby za ni poctivě zaplatili?

Neztrácím svůj čas tím, že bych se na někoho zlobil. Když lidé chtějí ukrást album, udělají to, nijak jim v tom nemůžete zabránit. Nikdy už cédéčka ve vysokém počtu kupovat nezačnou. Někteří si ho koupí jako suvenýr, ale jinak je to pryč. Hudba se bude streamovat, někteří si budou v lepším případě kupovat singly. Je to prostě tak. Někteří lidé budou stále poslouchat celá alba, ale to bude jen velmi malé procento.

Loni v létě jste vystoupili na českém festivalu Rock for People. Jak se bude letošní pražský koncert od loňského lišit?

Máme úplně novou show, děláme věci, které jsme nikdy předtím nedělali, hodně experimentujeme. Je to jeden z důvodů, proč se do České republiky vracíme. Hrajeme jiné písničky, večer je nově uspořádaný, bude to neuvěřitelné. Zkoušíme různé technologie, například něco, co se jmenuje kinetická struktura. Každopádně to bude výbušná show, těším se, až ji fanoušci uvidí.

Jste nominovaný na Oscara za vedlejší roli ve filmu Klub poslední naděje. Role transsexuála jménem Rayon vám již nyní vynesla přes třicet různých ocenění. Věděl jste vůbec, že tolik různých cen existuje?

Ne, to jsem netušil. To je jedna z věcí, která je na práci u filmu hezká - vzdělává vás. Ukáže vám oblasti života, které jste nikdy neviděl. A tím samozřejmě nemyslím jen množství filmových cen. Jsem velmi pyšný, že jsem součástí tohoto výjimečného filmu, a jsem unešený z toho, jak skvělé ohlasy z celého světa na něj jsou.

Je to váš první film po šesti letech. Může za tak dlouhou pauzu i onen soudní spor s firmou EMI ? 

Možná k tomu přispěl, ale nevím o žádného filmu, který bych konkrétně kvůli tomu odmítl. Byl jsem velmi vytížený koncertováním, nahráváním alba, režírováním dokumentu Artifact a dalšími věcmi.