Hlavní obsah

RECENZE: Etická křížovka v horské chatě

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prostor nové zkušebny v Divadle na Vinohradech by měl kromě herecké laboratoře sloužit dramaturgii mimo jiné k uvádění méně známých titulů. To dobře naplňuje druhá premiéra sezóny, jíž je hra Dva (Dvaja) slovenského dramatika Júlia Barče-Ivana (1909 až 1953). Dílo tohoto dramatika v posledních letech objevují i slovenští divadelníci.

Foto: Viktor Kronbauer

Luboš Veselý jako Stařík v inscenaci Dva

Článek

Hra nezapře inspiraci Strindbergem i Čapkem, je vyabstrahovanou dramatickou situací, kdy v horské chatě daleko od lidské společnosti se snaží dva muži marně rozetnout pouto, jež je spojuje a které je založeno na společné vině i vztahu k téže ženě.

Jejich dialog však připomíná spíš etickou křížovku vztahů než skutečnou životní situaci. I proto z něho lze jen s obtížemi vykřesat živé divadlo. Režisérka Deáková vede oba protagonisty k expresivnímu herectví, ale přesto nepůsobí měkčí a naivnější Mauro (Marek Holý) ani démonický August (Jan Plouhar) příliš uvěřitelně, stejně jako éterická Ona (Zuzana Vejvodová) pohybující se ve světě svých vizí.

Nejpřesvědčivější figurou je Stařík v podání Luboše Veselého, který svou přítomností vnáší do vypjatého dialogu závan skutečného života. I přes jistou umělost může však o něco málo přes hodinu trvající drama diváky zaujmout, konec konců je i tak trochu detektivkou.

Júlis Barč-Ivan: Dva
Překlad Jitka Sloupová, režie Natália Deáková, česká premiéra 23. září v Divadle na Vinohradech Praha.

Celkové hodnocení 60 %

Reklama

Výběr článků

Načítám