S Gorkého Letními hosty sbírá soubor již deset let vavříny na evropských festivalech. Režisér Jevgenij Marčelli účinným způsobem adaptoval Gorkého kritiku společnosti z počátku 20. století, jež se ocitla ve vzduchoprázdnu žvanění a nudy, na portrét současných ruských zbohatlíků, kteří stejně horečně zaplňují prázdnotu svých životů vrháním se do nesmyslných vztahů a nahodilých aktivit.

Dokonalá souhra a propracované herectví omského souboru vytváří z Gorkého textu velmi sugestivní a aktuální záležitost.

Po dva večery připomněla inscenace Ďáblův tucet Čechům satirika Arkadije Averčenka, jehož ve 20. letech 20. století zavedla do Prahy vlna porevoluční emigrace. Rychlý sled téměř kabaretních výstupů provázených postavou Osudu má jediné a věčné téma: variace vztahu muž a žena. Vtipná a temperamentní inscenace režiséra Georgije Cchviravy je založena na groteskním a úsporném herectví i živé komunikaci s diváky.

Nová tradice?

Hostováním Omského souboru zahájila vinohradská scéna sezónu šťastným způsobem, z něhož by se mohla stát tradice. Ostatně Vinohradští uvedou na festivalu v Omsku výměnou Ibsenovu Rebeku (Rosmersholm).

Ve čtvrtek zahraje soubor ještě v prostoru nové zkušebny komorní hru Alexandra Archipova Vlak do civilu s tématem ruských lokálních válek posledních let.