„Moderní město je superspolečenství, kde nic neexistuje samo o sobě, bez kontextu a svých pevných vazeb na okolí. Proto i jednotlivá témata do sebe navzájem přecházejí a prolínají se v mnoha různých směrech i vrstvách,“ píšou v úvodu autoři (Vladimir 518, Jan Matoušek a Markéta Vinglerová) a dodávají, že už samo přesné ohraničení tématu světlo a město je téměř nemožné.

Vedle městských neonů, pouličního osvětlení a reklamních poutačů sledují na 400 stránkách příběh světla v umění od počátku minulého století až po současnost, rekapitulují nejznámější výtvarné světelné instalace nebo projekce ve veřejném prostoru. Neopomenuli legendární postavu české meziválečné avantgardy Zdeňka Pešánka ani Srdce nad Hradem Jiřího Davida, Nočního hlídače Milana Caise, Memento Krištofa Kintery či vtipně upravená semaforová skla od Romana Týce.

Kouzla na fasádách

Vedle toho se čtenář seznámí s díly Václava Ciglera i nejmladší generací tvůrců, které není cizí umělecký aktivismus a guerillové umění. Autoři knihy zachytili i stále populárnější projekce mappingu, které dokážou z „mrtvých“ fasád domů a fabrik vykouzlit třeba vznik planety, divokou jízdu automobilu nebo pohádkový svět víl a skřítků.

„I velkoměsto je svým způsobem kinetický světelný objekt, organismus v anorganickém těle, cosi, co je na všech stranách otevřeno do neurčitosti právě proto, že je uvnitř složité,“ píše v jednom z doprovodných textů filozof Miroslav Petříček.

Kniha si díky tématu i zpracování zaslouží pozornost. Čtenář se může ponořit do prostředí, v němž žije a o kterém si myslí, že jej dobře zná. Možná bude po přečtení knihy vnímat setmělé ulice a umění v nich trochu jinak. Výtku si zaslouží výběr a kvalita některých fotografií, které jsou v řadě případů na dnešní technické možnosti velmi slabé.

Celkové hodnocení 70 %