Realizační tým a text přebásněný Evou Stehlíkovou zůstal v Brně stejný. Koncepce je ale rozmáchlejší. Má také víc dvorského lesku. Z komorního tématu hraného v Praze na jevišti, kde sedí i diváci, stala se velká tragédie antického rozměru.

Milostné vraždění

Žádný příběh řeckého bájesloví nemá tolik protikladných verzí. Už čtyři století před Senekou se mu věnoval Eurípides. Z novověkých autorů přinášeli nové interpretace Racine, Schlegel, Arnaud, Giraudoux, a vlastní inspirace O’Neill, Jeffers…

Seneca obhájil Faidru svůdkyni, odmítnutou milenku, strůjkyni pomsty, příčinu smrti nevlastního syna Hippolyta a sebetrestající pološílenou bytost. Nejnešťastnějším hrdinou je ale její manžel a Hippolytův otec Théseus: Ztrácí syna i manželku.

Větší akcent je v nové inscenaci Faidry Hany Burešové kladen na pohybovou strukturu. Tradiční sošný Chór zastupuje pouze jeho vedoucí Igor Ondříček, zatímco Chór krétských žen (Eva Jedličková, Hana Kováříková a Eva Ventrubová) připravila pohybově i po duchu obrazových a reliéfních sestav Hana Halberstadtová.

Scénograf David Marek vsadil na prosvětlenou sestavu krystalů a kachlí v portálu, a na prosvětlený horizont. Kostymérka Hana Fischerová přemýšlela rudě a krvavě (Chór). Thésea oblékla do hrubého a těžkého válečnického materiálu úsvitu řecké mytologie, hrdinů teprve druhé generace po Iásonovi a Médeii. Kontrastem je zlato Faidry, její bělostné roztoužení a stejně barevný akcent Hippolytovy nevinnosti.

Antika u Lužánek

Dvořáková v titulní roli bude moci znovu rozehrát postavu nepříliš oblíbené, přestože tragické hrdinky, která v Praze diváky dost neupoutala. Kritika ji ovšem právem přiřkla Cenu Alfreda Radoka za nejlepší herecký výkon roku 2009.

Plachého, čistého a morálce nezpronevěřujícíhose Hippolyta hraje v poloze cherubína Lukáš Janota. Viktor Skála zastupuje bojovného, čestného a nakonec zlomeného athénského krále Thésea, Irena Konvalinová tápající a věrnou Faidřinu chůvu… Na reakci brněnského publika jsem zvědavý. Mělo by Dvořákové i Burešové porozumět lépe než televizně seriálová Praha.

Městské divadlo Brno – Seneca: Faidra. Překlad Eva Stehlíková. Úprava Hana Burešová, Štěpán Otčenášek. Režie Hana Burešová, dramaturgie Štěpán Otčenášek, Jiří Záviš, kostýmy Hana Fischerová, scéna David Marek, hudba Petr Skoumal, pohybová spolupráce Hana Halberstadtová. Premiéry 8. a 9. září 2012.

Celkové hodnocení: 80%