Hlavní obsah

Na jevišti se dařilo divadlu lépe než na ulici, festivaly Za dveřmi a Nultý bod pokračují

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvě zbrusu nové divadelní produkce se objevily na spojených festivalech pouličního, tanečního a fyzického divadla Za dveřmi a Nultý bod v Praze. Miřenka Čechová, autorka námětu, scénáře, režie i jediná živá aktérka inscenace S/HE IS NANCY JOE, která měla v úterý premiéru v Divadle v Celetné, patří ke špičce domácího pohybového divadla.

Foto: Archiv festivalu

Ukázka z představení NOW..?

Článek

Nová produkce Čechové vychází z autentických příběhů lidí, kteří měli či mají problémy se svou genderovou identitou. Pracuje s důmyslným spojením pohybu (Miřenka Čechová), dynamického komiksu (Miloš Mazal) a zvuku (Matouš Hekela).

Vše se odvíjí od obrázku holčičky v červených puntíkovaných šatech, kterou víc než panenka přitahuje nákladní autíčko. Štíhlá tanečnice v kalhotách a tílku před ní může být právě tak dívkou jako klukem. Neboť, jak praví motto v programu, „jediný způsob, jak poznat něčí genderovou identitu, je, pokud nám ji ten člověk sdělí“. Vyvozovat ji ze způsobu oblečení či chování je totiž značně ošidné.

Hluboká výpověď o chaosu a zoufalství

Nahlédnout do zmatku jedince, zmítaného pochybnostmi o vlastní identitě, dává Čechová především pohybem, v němž se mísí prvky klasického baletu, street dance i pantomimy s vlivy komiksu a graffiti, jež se promítají na plátno za ní a s nimiž tanečnice vstupuje do aktivního pohybového dialogu. Obojí má stejnou dynamickou naléhavost, umocňovanou i zvukem a hudbou.

Miřenka Čechová dokonale ovládá své pružné tělo a dokáže skrze jeho pohyb a prudkou změnu napětí odkrýt hloubku výpovědi o chaosu a zoufalství, proloženou vzácně i humorným odlehčením závažného tématu. Její hodinové vystoupení je nabité energií, která diváka nenechá vydechnout. A má jen velmi málo míst, kde lze pocítit jistou nadbytečnost či popisnost.

Šestice herců Divadla Continuo přilákala vzdor chladnému a větrnému večeru svým představením NOW..? na dolní část Václavského náměstí téměř tři stovky diváků, z nichž většina setrvala po celou dobu čtyřicetiminutové produkce.

Na rozdíl od dřívějších sitespecific projektů Continua působilo pouliční NOW..? rozpačitě jako pouhý sled výstupů spojovaných trochu násilně didaktickými „přednáškami“ na téma bezuzdné víry diváků v divadlo, tisk či lásku.

Nedařilo se diváky vyprovokovat k výraznějším reakcím

V lepších chvílích janáčkovská inspirace folklórem ve vášnivém klavíru i pohybu, v horších takřka estrádní komika zuřivého sportovního fanouška. A mezitím filozofování o životě ohroženém pádem asteroidů či rozpačité etudy. Postrádalo to tah, pocit celku a hlavně obrazivost, která tvorbu Continua činila vždy jedinečnou.

A až na výjimky se nedařilo diváky vyprovokovat k výraznějším reakcím než k občasnému váhavému potlesku, což je v případě pouličního divadla, jež chce bavit, povážlivým mankem. Sousedi, jež Continuo v sobotu uvede v Divadle v Celetné, snad poskytnou divákům víc.

Do konce týdne nabídnou festivaly Za dveřmi a Nultý bod řadu akcí, jež v sobotu od 21 hodin vyvrcholí na Václavském náměstí produkcí TIME OUT německého souboru Antagon theaterAKTion.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám