Když Milan Uhde v polovině sedmdesátých let na zapřenou s Milošem Štědroněm a se Zdeňkem Pospíšilem psali Baladu pro Divadlo na provázku - Husa musela z názvu zmizet, protože lidi připisovali po Brně na plakáty na konec slova K a čárku nad A - netušil, že právě tenhle jeho titul se stane evergreenem, a co víc, že zlidoví.

Kráká starý havran...

Gábor Nikolu a jeho Eržiku inscenoval už potřetí. Nastudoval chlapa z Koločavy před šestnácti lety v Ostravě a má na svědomí také verzi pražskou v Divadle Na Fidlovačce (2004). Jenom do Husy (už zase rodu ženského) se loupežník Šuhaj vrátil také - patrně v umělecky nejvyhraněnější podobě Vladimíra Morávka.

Nová ostravská Balada pro banditu začíná velkolepě obrazem života na Podkarpatské Rusi ještě před koncem první světové války. Zbojnictví a vzdor vystihuje verbuňkově vydupávaný chór v dynamické choreografii Jaroslava Moravčíka. Bohužel ve stejně strhující podobě se objevuje už jen na začátku druhé části.

Nic nelze namítat proti jazzovému aranžmá Vlastimila Šmídy a hudebnímu nastudování Jiřím Šimáčkem. Vstupní a finální song Zabili, zabili je ovšem skoro trestuhodné nezazpívat dvakrát, a poprvé ho odbýt jen recitativem, byť v precizním projevu Veroniky Lazorčákové (Eržika).

Titulní hrdina karpatského easternu Igor Orozovič je znamenitý charakterní herec, invenční výtvarník a nová hvězda souboru, intonační a hlasové hudební škobrtání mu ale při nejlepší vůli odpustit nemohu. Už proto ne, že má být banditou hlavním.

...krákat nepřestane

Z herců velká chvála pro Davida Viktoru, vůbec nejlepší Velitel četníků z asi desítky nastudování, pro Jana Fišara jako vědoucího obchodníka Mageriho, jen Boleslav Polívka v té roli zůstane na věčné časy nepřekonatelný, pro pohybově brilantní Pavlínu Kafkovou coby Derbakovou a pro Františka Strnada v roli četníka Kubeše.

Nedomyšleným ornamentem je válečný hrdina a chmaták Derbak (Vladimír Polák) - jednoruký. Každému loupežníkovi musí přece jít o to zůstat nepoznán. Nicméně obraznost a z lidové poezie čerpající Balada bude znovu sukcesem. Je to neuvěřitelné, ale bude ovlivňovat už třetí diváckou generaci. Způsobem duši zavalujícím.

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava - Milan Uhde, Miloš Štědroň: Balada pro banditu. Inscenační úprava Petr Gábor, Marek Pivovar, Klára Špičková. Režie Peter Gábor, dramaturgie Klára Špičková, hudební aranžmá Vlastimil Šmída, hudební nastudování Jiří Šimáček, choreografie Jaroslav Moravčík, scéna Jan Štěpánek, kostýmy Katarína Holková. Premiéra 14. června 2012 v Divadle Jiřího Myrona.

Celkové hodnocení: 65%