Reklamy by měly být kontextově sladěné s konkrétní knihou, kapitolou nebo i větou. Návrh byl zveřejněn americkým patentovým úřadem.

"Vyšší počet reklam, což může být hodnotnější pro zadavatele a více rozptylující pro čtenáře, by zaručil vyšší slevu," píše se v návrhu.

Mohlo by se jednat nejen o vložený text, v knize by například mohla hrát videa anebo by na spodku stránky svítil box s nápisy jako "Přináší vám společnost..." Při vysoké frekvenci reklam by byly e-knihy i zdarma.

Zdarma může někdy vyjít pěkně draho

Reklamy by se přitom snažily ladit se čtenářovou náladou, např. když se postavy v příběhu zamilují, objevila by se reklama na květinářství. Samozřejmě by se nevyhnula ani knížkám pro nejmenší - děti prožívající dobrodružství s medvídkem Pú nebo s Harrym Potterem by byly bombardovány reklamami s tematicky souvisejícími hračkami, s čokoládami s obrázkem dané postavičky a podobně. Moudrý rodič se jistě dovtípí, že taková knížka "zadarmo" by ho přišla ve finále hodně draho.

V současnosti už některé čtečky e-knih zobrazují reklamu, když přístroj vypnete a také se mohou objevit menší reklamy v menu, ale nový návrh by znamenal revoluci, protože by výrazně rušil uprostřed čtení. Čtenáře ponořeného do uměleckého textu by mohlo překvapit třeba video s jogurtem či dokonce hygienickými potřebami.

Philip Jones z magazínu Bookseller se domnívá, že tento systém se těžko prosadí. "Už se o tom mluvilo i dřív a narazilo to na kritiku," řekl. "Možná by to fungovalo v omezeném kontextu, kdyby zboží úzce souviselo s daným titulem a nenarušilo by text."

"Čtenáři a obzvláště rodiče jsou rádi, že čtení zůstává oblastí bez reklam," dodal. Nakonec ani samotní autoři knih jistě nebudou nijak šťastní z reklam, které by přerušily proud vyprávění.