Hlavní obsah

Festival francouzského filmu zahájila Deneuveová s dcerou a Formanem

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Romantický muzikál Milovaní Christophera Honoré s Catherine Deneuveovou a její dcerou Chiarou Mastroianniovou v hlavních rolích matky a dcery zahájil 14. ročník Festivalu francouzského filmu.

Článek

Až do 30. listopadu se pak diváci v osmi českých městech (Praha, Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Olomouc, Ostrava, Pardubice a Plzeň) mohou těšit na předpremiéry v Česku dosud neuvedených snímků, soutěžní sekci zatím nezakoupených filmů, sestavenou podle výběru devíti českých kritiků, tituly z produkce televizní stanice Arte France, filmové hity i snímky, jimž kraloval nezapomenutelný Jean Marais.

Milovaní se točili i v Praze

Děj muzikálu Milovaní zahrnuje dlouhých pětačtyřicet let od roku 1963 do roku 2008 a dostaneme se v něm z Paříže přes Prahu a Montreal do současného Londýna.

„Sledujeme dva milostné příběhy. Prožívají je matka a dcera, z nichž ani jedna si neumí připustit, že by žila sama. První příběh je pojatý jako legenda, začíná v době sexuální revoluce a rozvoje feministického hnutí. Po něm následuje příběh druhý, který se odehrává v době, které vládne strach ze závazků a viru AIDS,“ říká o filmu režisér Christophe Honoré a dodává:

„Já patřím k druhému příběhu, tedy ke generaci, která objevila lásku v době, kdy byla prevence prohlášena za dogma a smrt nad námi všemi visela jako stín. Zobrazil jsem zářivou éru, která byla bezpochyby jen iluzí, éru, ve které pro vás ještě lidé, do kterých jste se zamilovávali a po kterých jste toužili, neznamenali hrozbu. Dlouho jsem měl za to, že jen moji rodiče poznali opravdovou lásku, zatímco já jsem mohl milovat jen napůl, ochromený nedůvěrou a hrůzou. Ale nakonec jsem došel k rozhodnutí, že moje milostné příběhy mají stejnou váhu jako ty jejich.“

Film se natáčel ve všech metropolích, tedy i v Praze, podílela se na něm česká společnost Negativ, a ve vedlejších rolích uvidíme například Pavla Lišku nebo Zuzanu Krónerovou. Roli v něm přijal i Miloš Forman. O jeho spolupráci s Deneuveovou režisér říká:

„Catherine není jen ikona, ale i úžasná herečka. Při natáčení tohoto filmu byli dva její partneři neherci, kteří hráli zásadní úlohy jejích dvou manželů – Miloš Forman a Michel Deplech. Oba se hrozili toho, že se s ní budou muset poměřovat, ale své role nakonec zvládli výtečně, a ona je celou dobu podporovala a povzbuzovala.“

Se svou dcerou Chiarou Mastroianniovou už Deneuveová hrála několikrát, ale tentokrát byla jejich spolupráce výjimečná. „Opravdu je baví spolu hrát a navzájem se překvapovat…ale až teď se jim konečně podařilo sejít tak, jak chtěly, konečně jsou ve filmu tím, čím jsou – matkou a dcerou,“ říká režisér Honoré.

Film Milovaní zakončil letošní canneský festival, obě herečky přijely a zářily a Deneuveová potvrdila svou radost z této práce: „Vždycky se mi líbilo, jak Christophe Honoré vykresluje ženské postavy a milostné příběhy. Když jsem slyšela o tomto projektu, okamžitě mě zaujal,“ řekla Deneuveová a k tomu, že jde o muzikál, dodala: „Zpívat je pro herce velmi vzrušující, protože je to způsob, jak vyjádřit pocity ještě silněji, než to dokážou slova.“

Milovaní v Česku festivalem neskončí, vzápětí je uvede do kin společnost Aerofilms.

Nevěstinec i Knoflíková válka

V canneské soutěži byl letos uveden závěrečný snímek festivalu Nevěstinec, který nyní přijede osobně uvést režisér Bertrand Bonello. Film je inspirován sociologickou studií o „domech lásky“ v Paříži na sklonku 19. století, kdy uzavřenému světu, v němž se na jedné straně nabízela krása a potěšení, na druhé ponížení a bolest, hrozil zákaz.

Bonello vyšel z historických pramenů, ve filmovém obrazu prostitutek a jejich zákazníků postavil do popředí autentické osudy dívek, jejich rivalitu i přátelství, ale i dobové volání po obratu k rádoby humánnější společnosti.

„Svět, který se uzavírá před realitou, se může brzo stát světem fikce,“ řekl v Cannes Bonello, který má na svém kontě už filmy Pornografie a transsexuální Tiresii.

Nevěstinec jde také do kin – 1. prosince ho uvede Artcam. Předpremiéru bude mít i Knoflíková válka Christopha Barratiera, která navazuje na slavnou adaptaci z roku 1962. Film se odehrává v březnu 1944: zatímco světem otřásají události druhé světové války, v malé francouzské vesnici v ústraní si hrají na válku děti. Tady spolu totiž odjakživa nemilosrdně zápolí děcka ze dvou sousedních vesnic – Longeverne a Velrans. Jenže tentokrát nabere jejich válka nečekaný obrat.

Všem zajatcům jsou z oblečení utrženy knoflíky, takže odcházejí obnažení, poražení a potupení. Spor dostane od této chvíle jméno „knoflíková válka“ a zvítězí v něm vesnice, která získá více knoflíků. Vedle dětských hrdinů se ve vedlejších rolích představí Guillaume Canet, Laetitita Casta, Gérard Jugnot a Kad Merad. V únoru příštího roku film uvede v českém znění do kin společnost 35 MM.

V předpremiéře bude dále uvedeno milostné drama Láska a modříny čínského režiséra Lou Ye, který je adaptací románu Květina čínské autorky Jie-Liu Falinové a měl světovou premiéru na festivalu v Torontu. Nový film Akiho Kaurismäkiho Le Havre soutěžil také letos v Cannes a je půvabným příběhem čističe bot a mladého afrického uprchlíka ve francouzském přístavním městě. V hlavní roli se představí André Wilms a v roli detektiva Moneta skvělý francouzský herec Jean-Pierre Darroussin. Film uvádí 5. ledna 2012 Cinemart.

Další předpremiéry

Drama Lurdy režisérky Jessiky Hausner, v němž ztvárnila hlavní roli postižené dívky herečka Sylvie Testudová, už viděli diváci karlovarského festivalu. Filmová groteska Víla scenáristickorežisérské trojice Fiony Gordon, Dominika Abela a Bruna Romyho je milostným příběhem s magickými motivy a hlavní role v něm ztvárnili samotní tvůrci Fiona Gordon a Dominque Abel.

Akční film Přepadení postavil režisér Julien Leclercq na skutečných událostech, ke kterým došlo během letu Air France 24. prosince 1994 a sledovalo je v přímém přenosu 21 miliónů diváků a Konec Roberta Mitchuma je absurdní road-movie režisérské dvojice Oliviera Babineta a Freda Kihna, jejíž hrdinové křižují evropské silnice a míří až k severnímu pólu na festival, kde hledají legendárního filmaře.

Zvláštní uvedení je věnováno snímku Když válka tak válka režisérky Valérie Donzelliové. Dramatický příběh boje mladých rodičů za záchranu syna sklidil velký úspěch na festivalu v Torontu a bude reprezentovat Francii v letošním oscarovém klání.

Reklama

Související témata:

Související články

V Jihlavě bodoval snímek Pod sluncem tma

Udílením cen skončil v sobotu Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Nejlepším českým dokumentem se stal snímek Pod sluncem tma režiséra Martina...

Festival Fotograf objevil krásu osmdesátých let

První ročník Festivalu Fotograf připravil pro letošek devět v podstatě samostatných výstav, které bylo možné či stále lze navštívit ve stejném počtu pražských...

Výběr článků

Načítám