Účastníci renomované akce, mezi kterými jsou kromě několika desítek špičkových hudebníků také mladí skladatelé z celého světa, před sebou mají dva týdny intenzivní tvůrčí práce. Výsledek jejich uměleckého snažení pak bude moci veřejnost slyšet koncem srpna, kdy během devíti dnů zazní na devatenácti koncertech 95 skladeb orchestrálního i komorního charakteru. Čtvrtina z nich bude uvedena ve světové premiéře.

„I letošní ročník přináší do Ostravy řadu vysoce respektovaných souborů a sólistů a nabízí v rámci devatenácti programů opět jedinečný repertoár, který staví vedle sebe díla jak etablovaných skladatelů, tak těch, kteří jsou na počátku své umělecké dráhy,“ uvedla Barbora Svozilová z Ostravského centra nové hudby, které akci pořádá.

Pořadatelé festivalu v čele s proslulým americkým dirigentem a skladatelem českého původu Petrem Kotíkem letos vybrali 27 mladých skladatelů z řad vynikajících studentů. Ti budou mít k dispozici jak orchestr Ostravská banda, který se specializuje na moderní artificiální hudbu a který před lety vznikl právě pro potřeby Ostravských dnů, tak Janáčkovu filharmonii i jednotlivé sólisty.

Ostravské dny se konají jednou za dva roky, letošní ročník je šestý v pořadí. Akce vznikla z potřeby přinést do českého prostředí umělecky hodnotnou současnou hudbu a hudbu 20. století, která se zde v minulosti téměř vůbec nehrála „Hudba, kterou lze na festival slyšet, není určitě jednoduchá. Člověku, který je trpělivý, ale dokáže po určité době přinášet velkou radost,“ řekla Svozilová.

Kromě velkých děl minulého století a ukázek nejnovější hudby významných světových skladatelů (Bouleze, Xenakise, Ligetiho, Niblocka a řady dalších) se mohou návštěvníci Ostravských dnů těšit také na několik pozoruhodných experimentů. Za zmínku stojí především pětihodinová produkce připravovaná na 26. srpna v prostředí Dolu Michal v Ostravě-Michálkovicích. Během večera se zde uskuteční několik hudebních performancí, zlatým hřebem večera má být hudební instalace kanadského multimediálního umělce Gordona Monahana.

„Z klasického piana budou nataženy třicetimetrové struny na těžní věž. Tam budou umístěna elektronická zařízení, díky kterým bude umělec manipulovat zvukem generovaným strunami. Piano zde nebude figurovat jako hudební nástroj, ale jako ozvučná skříňka. Diváci se určitě mají na co těšit,“ popsala Svozilová jeden z pozoruhodných bodů programu.