Navíc uhnízdit se v bývalém vojenském objektu, jenž nebyl dlouhodobě udržován, bylo přece jen dost odvážné. Ne že by hrozil nález staré munice nebo podobné nebezpečí. Pohled na pobořené stavby a divoce rostoucí zeleň však zprvu neskýtal mnoho optimismu. Zvláště pak když okolí obsadily posílené policejní jednotky, což působilo dojmem, že se v Benešově koná sraz nepřátel země, nikoli hudební svátek. Vše ale nakonec proběhlo bez vážnějších konfliktů.

Jakmile se areál zaplnil diváky (podle sdělení pořadatelů celkově sedmnácti tisíci) a na dvou velkých a dvou menších pódiích rozehrály své bloky kapely, bylo evidentní, že se bezútěšné místo proměňuje v oázu dobré zábavy a nálady. Pořadatelé pro letošek rozhodli, že festival zatraktivní větším množstvím zahraničních účinkujících, a tak jedna velká scéna patřila po dva dny jen těm.

„Je to směr, kterým chceme jít. Letos jsme zahraničním kapelám věnovali scénu a věřím, že diváci ocenili jejich aktuálnost, pestrost i trendovost. Chceme, aby byl náš festival výjimečný a nepatřil mezi řadu sobě vzájemně se podobajících, které se přes léto v Čechách konají,“ sdělil Právu ředitel Sázavafestu Pavel Kloupar. Sázka na zahraničí mu vyšla. Nejlepší vystoupení v Benešově předvedli Britové Hurts, kteří reprezentují moderní melancholický pop plný elektroniky a silných melodických motivů.

Skupina Hurts s růžemi, které házela divákům.

Skupina Hurts s růžemi, které házela divákům.

FOTO: Petr Hloušek, Právo

Theo Hutchcraft, Adam Anderson a jejich hudební i pěvecký doprovod si nechali do své festivalové šatny rozvěsit plakáty modelek, aby prý mohli při přípravě na koncert a následném odpočinku hledět na hezké lidi. Na pódiu přehráli písně z loňského debutu Happiness, fanouškům házeli růže, poděkovali hezky česky a po úspěšném vystoupení Právu řekli, že to byl jeden z jejich nejlepších koncertů letos v létě. Výteční byli i jiní Britové, The Subways.

„Když plánujeme turné, říkáme našemu manažerovi, aby byl na programu koncert v Čechách. Máme to tu rádi, předloni na festivalu v Trutnově jsme zažili jedno z nejskvělejších vystoupení vůbec,“ řekl Právu zpěvák a kytarista Billy Lunn. Při vystoupení pak bylo vidět, že tříčlenná kapela poctivě zvládá rockové řemeslo a ctí syrovost, hutnost a melodičnost. Němečtí Alphaville reprezentovali popová 80. léta a jejich vystoupení diváky nadchlo i roztančilo. Pravda, vizuálně se členové kapely představě mládí a progrese vzdálili, nicméně to byli oni, kteří letošnímu Sázavafestu dali nejslavnější písničky ze všech.

Zazněly jak Big In Japan, tak Forever Young, skladby, které Alphaville v minulosti proslavily a vešly do historie. Zpěvák Marian Gold Právu prozradil: „Z mého pohledu působí každé publikum trochu jako zvíře, na jehož krocení máme k dispozici svou hudbu. To je hlavní komunikační kanál. Musíte se s ním naučit zacházet a zapojit ho do hry. Je skvělé, když se to povede a lidé reagují. V Benešově se to povedlo.“ Penzum dobré hudební práce na letošním Sázavafestu odvedli i další účinkující. Taneční Britové Kosheen publikum zcela přirozeně rozpohybovali a prezentační lehkostí nadchli, Francouzi Nouvelle Vague zase představili tak zvláštní coververze, že originály, z nichž byly v jejich podání předělané, často zůstaly skryty.

Jediný festival

Jana Kirschner přijela na své jediné letošní festivalové vystoupení a určitá nejistota byla přece jenom trochu znát. Se svou doprovodnou kapelou nabídla poněkud netradiční pop z loňského alba Krajina rovina a řekla: „Je to náročnější, hrajeme s elektronikou, a já už nejsem jenom zpěvačka, ale mačkám všelijaké knoflíky. Je to intimní a svobodné album, které boří hranice.“ Českou scénu dobře reprezentovali především Dan Bárta ve společném setu s Darou Rolins proto, že oba skvěle zpívali.

Také civilně popoví Tata Bojs, hitoví Chinaski, hudebně barevní Monkey Business, hraví J. A. R., písničkář Tomáš Klus nebo třinecká kapela Charlie Straight, která se lepší koncert od koncertu a její nové skladby naznačují, že druhé album, které vyjde na jaře 2012, bude zajímavé. Letošnímu Sázavafestu navíc přálo počasí. Zapršelo jen v noci na sobotu a krátce i v sobotu odpoledne. I to pomohlo počáteční bezútěšnost Zeleného ostrova civilizovat.